Vad fanns i bagen?

Tittar ner i bagarna tillhörande förra veckans tourvinnare:

Y.E. Yang
PGA Tour: Honda Classic

Driver: TaylorMade r7 Limited (9.5 degrees)
Fairway Woods: TaylorMade Burner 3-wood (13 degrees); TaylorMade V Steel 5-wood (18 degrees)
Hybrid: TaylorMade Rescue TP (19 and 21 degrees)
Irons (5-PW): TaylorMade r7
Wedges: TaylorMade rac (48 degrees); Nike SV (58 degrees)
Putter: Odyssey White Hot 2-Ball
Ball: TaylorMade TP Red

Här finns mycket att reflektera över. han spelar med två fairwaywoods och två hybrider. Det tror jag inte är helt vanligt på den här nivån. Ännu mindre vanligt att järnklubborna börjar med järn 5. Och wedgarna. Han har tio graders mellanrum. Det har jag aldrig sett tidigare i någon tourbag, men det är klart så många har jag ju inte tittat ner i.


Jiyai Shin
LPGA: HSBC Women's Champions

Driver: Ping Rapture V2 (9 degrees)
Fairway Woods: Ping G10 7-wood
Hybrid: Ping Rapture V2 (23 degrees)
Irons (5-PW): PRGR IS3 501
Wedges: Fourteen MT-28 V3
Putter: Ping Redwood Piper S
Ball: Titleist Pro V1x (2009)

Intressant här är inte minst "luckan" mellan drivern på 9 grader och trä 7:an på 21,5 grader. Undrar hur hennes slaglängder ser ut med de olika klubborna. Också intressant att se att hon spelar med Titleist Pro V1x. Ibland hör man sägas att det bara är de som slår hårt på bollen ska ska spela med V1x. Detta stämmer inte enligt Titleist, läste jag härom veckan. Dom menade att en boll som Pro V1x "straffar" inte de som svingar långsammare däremot kanske man inte får ut lika mycket av de som en spelare som slår hårdare på bollen. Min tolkning är att man ska spela med den boll som känns bra, som man spelar bra med och som man rent allmänt trivs med oavsett vad det står på den.

(Källa till innehållet i bagarna: http://www.thetourvan.com)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0