Vilken golfsommar!

Ingen vidare fart här på bloggen den här sommaren. Bloggandet tog liksom slut där i samband med att vi gav oss iväg till Skottland. Nu är semestern över och vardagen är här igen. Vad det betyder för bloggandet vet jag inte. Skriver när jag får tid och lust. Som nu.

Inte mycket bloggande och inte mycket golfspelande heller för den delen under semestern. Normalt under en fyra veckors semester brukar det bli 10-15 rundor för min del. Den här semestern har det bara blivit fem. Och det känns helt okej. Har ägnat mig åt andra roliga saker och dessutom har det varit mycket golftittande. Klart mer än vanligt.

Scottish Open var en upplevelse. Kul att få se spelare live man bara sett på teve. Spännande att få uppleva ett golfarrangemang i utlandet. Och roligt att få besöka Ping-shoppen på tävlingsområdet.

British Open var ett minne för livet. Vi var där under torsdagen som var en ovanligt solig och vindstilla dag för att vara Skottland. Vi följde förmiddagens spel från läktaren invid hål 5 med möjlighet att se både inspel och green. Efter att ha strosat runt och utforskat framför allt shoppen tillbringade vi eftermiddagen vid greenen på hål 11 med havet, fyren och ön Ailsa Craig i bakgrunden. Vi hann se de flesta av de mest kända spelarna, inte minst Tiger vid ett par tillfällen, t ex på tee på hål 18. Vi stod där med våra svenska flaggor och viftande så att han skulle känna sig lite hemma.

SAS Masters. Tja, vad säger man. En besvikelse, tyvärr. Kändes i år som ett lågbudgetarrangemang. Banan såg kanonfin ut och uppskattades av spelarna, men vi i publiken saknade möjligheten att sitta på läktarplats och se spelet. Jag gissar att antalet läktarplatser bara var en tredjedel mot tidigare år på Barsebäck. Och sponsorbyn var utbytt mot en sponsorstig.

I övrigt då i mitt golfliv då?

Vi åkte ur Stadiumgolfen i tredje omgången. jag fick lämna nio slag till min motståndare. Låg under med ett inför sista hålet. Hade chans att vinna hålet efter som han hade problem från tee. Jag sumpade dock den chansen genom att gå i vattnet på Gripsholms 18:e hål. Hade jag vunnit hålet hade det inneburit att vi gått vidare till foursomeavgörande. Nu blev det inte så. Kändes surt.

Mina Mizuno-järn har fungerat "sådär" under de senaste tre rundorna. Därför får de nu vila i garderoben. I bagen finns istället mina Ping G2-järn. Mizuno-wedgarna har dock fortsatt förtroende. Vi får se vad som händer under hösten/vintern. Ska titta närmare på G15- och i15-järnen. Kanske är det dags för en Ping-combo i15 (pw-8) och G15 (7-5). Vi får se.

G10-drivern har jag inte varit vän med heller på ett tag. Har spanat in den nya G15-drivern. Under gårdagens nio hål visade dock G10-drivern att den kan funka riktigt bra. Kanske den ska få finnas med ett tag till trots allt.

På bollfronten intet nytt. Har testat Srixon Z-star. Bra spinn, men ger känns lite hård efter att jag spelat en del med Callaway BB Diablo och Bridgestone B300-RX. Också provat årets variant av Srixon Soft Feel som jag spelade mycket med förra säsongen. Kände ingen skillnad mot förra årets modell. Favoriten för säsongen är sedan i våras Callaway BB Diablo.

Ja, det var en liten uppdatering. Sedan vill jag åter igen slå ett slag för Twitter för den som vill följa med vad som händer inom golfen. Kul att följa twittrande spelare, få tips om ny utrustning och följa de stora tävlingarna.

Svinga lugnt.


Kommentarer
Postat av: Jocke

Bra bollval. Samma som mig som du vet. Imorgon blir det en 18 håls runda på Söderköpings GK och på lördag ska Anders och jag spela 27 på Motala GK. Ha det vi hörs....

2009-08-18 @ 08:16:58
URL: http://www.sicutmorisest.se
Postat av: UTE

Hej Golfer!

Kul att höra av dig igen och jag håller med att det var en mycket sur förlust på Gripsholms GK. Förstår fortfarande inte hur din motspelare hux flux kunde hitta bollen efter andraslaget och i ett så bra läge då han letat där tidigare.

Det är bara att komma igen.

Lev väl!

UTE

2009-08-19 @ 10:52:17
URL: http://ute.blogg.se/
Postat av: barajohan

Hur upplever du Diablo kontra Srixon AD333?

2009-08-27 @ 11:33:19
URL: http://bajoh.wordpress.com
Postat av: Golfer

barajohan: Kul att du hittade till min blogg.

AD333 spinner mer både med drivar och wedgar än Diablo. Dessutom är AD333 något mjukare…tror jag. För mig går Diablon längre och rakare, och skillnaden i känsla är försumbar. Jag föredrar (just nu) Diablo.

2009-08-27 @ 20:16:59
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: barajohan

Ska ta och testa Diablon på KM i helgen, så får jag se. Har lirat med AD333 och har gillat den, men hört att Diablon ska vara riktigt bra. Har hittat till din blogg förr, det var jag som recenserade den på The Critics :)

2009-08-27 @ 20:21:33
URL: http://bajoh.wordpress.com
Postat av: Golfer

barajohan: Aha. Tack för det. Om Diablon... se till att du får tid att putta med den innan du sätter den i spel. Jag tycker det krävs aningen mindre kraft att putta med Diablon än andra bollar.

2009-08-27 @ 20:49:16
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: barajohan

Blev lite shopping av Diablo idag. Dessvärre kom jag hem med ett helt nytt järnset också, Cobra SZ. Skön bollträff, rätt hög bollbana men jag märkte att klubbhuvudet gör mer jobb än mina Cobra FP så det blir till att inte smälla på så hårt längre. Går de inte bra på KM i helgen får jag väl sälja tillbaks dem..hehe.

2009-08-28 @ 22:09:13
URL: http://bajoh.wordpress.com
Postat av: Kristoffer

Håller med om att SAS Masters var något av en besvikelse men nästa år tror jag det kommer bli en av det roligaste tävlingarna vi sett i Sverige. Bro Hof kommer inte bara locka bra spelare. Jag är övertygad om att det kommer bli publikrekord då många vill se Sveriges bästa golfbana.

2009-08-31 @ 13:19:22
URL: http://www.tjango.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0