Drivertankar

Säsongen lider mot sitt slut och tankarna inför den kommande har börjat snurra. Kanske läge för en ny driver? Igen.

Jag har alltid trott att jag ska hitta "the holy grail", klubban som ska revolutionera mitt driverspel. Så har det dock aldrig varit. Jag har läst om folk som efter drivertester ökat sina längder med 30, kanske 40 meter. Jag betvivlar att det går att åstadkomma sådana markanta skillnader om man jämför drivers tillverkade under de senaste fem åren under förutsättning att drivern är någorlunda anpassad efter spelaren.

Jag bytte i början av säsongen från en Ping G5-driver till en Ping G10. G5-drivern var köpt begagnad och var helt standard. G10:an var "customfittad" efter min sving. I svinganalysen fanns en liten skillnad i värden, men på banan har jag inte märkt någon skillnad alls. Jag har under säsongen t o m saknat min gamla G5:a som jag sålde på tok för fort (och för billigt).

G5:an hade Pings standardlängd på skaftet. G10:an är kortad med en halv tum för ökad säkerhet från tee. Kanske var G5:an lite längre tack vare ett lite längre skaft, kanske är G10:an lite rakare tack vare kortare skaft. På banan, med en sving som inte är helt stabil blir skillnaden i det närmaste obefintlig i genomsnitt. Har man en konstant sving och får välja mellan "längre" och "rakare" är det kloka valet "rakare". Att ligga en meter ut i ruffen stjäl mer längd från andraslaget än man vinner efter en marginellt (2-8 meter?) längre drive.

Jag har under säsongen också köpt en driver av Golfstores eget märke. Den kostade dryga tusenlappen. På banan är skillnaderna små sett till resultat jämfört med min G10:a. Skaften på G10:an är stabilare vilket gör att den drivern är säkrare, men längden är ungefär densamma.

Val av ny driver handlar om fler saker än bara längd och rakhet. Det handlar mycket om utseende, känsla och ljud också. Och av de skälen finns det egentligen anledning att byta oftare än om man bara ser till "outputen". Därför blir det nog en ny driver 2009. Kanske en Ping Rapture 2. Kanske en Cleveland, deras nya modell Launcher är svart och röd, precis som KZG:s senaste skapelse Q-driver. Kanske blir det en sådan. Eller så blir det en billigare variant med ett bra skaft.

Kommentarer
Postat av: Anders

Jag har spelat min Callaway FT-3 som jag käpte in från golfbidder och den byter jag inte på länge. Du får väl köpa en till begagnad Ga:a då :) _DriverG5.html" rel="nofollow">http://www.golfbidder.com/sv/models/2541/Ping_DriverG5.html

Postat av: Golfer

Anders: Tack för tipset.

2008-10-05 @ 21:22:20
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: Peter Norén

Ja du längden den omdiskuterade... Läs gärna någon bok av golfbyggar gurun Tom Wishon, visst kan man få längre längd men kanske inte så dramatiskt som en del hörsägen gör gällande. Tricket är ju att träffa så rent på klubban "sweetspot" som möjligt med rätt launchangel och så vidare...



Gick själv till David Leet på Falsterbo GK och fick en totalt fittad driver, jo det blev en från Tom Wishon med skaft från den samma. Visst går den längre kanske 10 - 15 meter och det tack vare en högre loft om 11 grader istället för min gamla på 10,5. Min swing speed är 96 mph. Den stora fördelen är dock att bollbanan är betydligt mer konsekvent jämfört med min förra driver.



Vad gäller KZG driver som du skriver om har jag bara hört positivt om deras driver - är de lika bra som deras järn [jo, jag spelar på dem] kan jag bara rekommendera KZG.

2008-10-06 @ 17:57:45
Postat av: Golfer

Peter: Ja, jag kanske ska läsa något om den omtalade Wishon. Jag har inte ens läst Pelz. Kan bli lite mycket teknik ibland.

Min G10 är fittad på EasySwing och skaftet kortades just av skälet att jag ska hitta sweetspot oftare.

jag har tidigare spelat både med KZG-driver och järn tidigare. Bra prylar! Kanske är det, som sagt, dags för en KZG-driver igen. Wishons drivers har jag tittat på tidigare och har tyckt de varit lite trista. Nu kanske man utvecklat även designen. Ska ta och kolla.

2008-10-06 @ 19:58:52
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: Peter Norén

Hej, jo det är verkligen rekommenderad läsning [wishon]. Vad gäller designen på drivern kan jag hålla med de ser inte så spännande ut - men om de gör det de lovar och det gör de, räcker det för mig. Bara idén med den sk GRT tekniken, det finns ingen roll dvs samma loft över hela huvudet är ju brilljant. Såvitt jag vet har ingen annan tillverkare denna lösningen.



Pelz har jag läst både short game bible och putting bible och visst är de väldigt tekniska, till the short game bible skulle det i mitt tycke följa med en dvd för att åskådligöra det hela lite bättre.



Men samtliga böcker ovan känns som ren skär "golf porr" och ligger ständigt på nattduksbordet [till min frus förtret]

2008-10-06 @ 21:39:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0