Hx Hot Bite vs NXT Tour

Förra säsongen lovordade jag den nya NXT Tour när den dök upp på marknaden. Troligen kommer jag att prova några olika bollar denna säsongen, precis som jag brukar. (Även om jag egentligen tänkt låta bli, men...)

Callaways nya boll Hx Hot Bite sägs vara ett svar på och en konkurrent till Titleist NXT Tour. Hittade en intressant test av dessa bollar "head to head" genomförd av signaturen Alfonso4410 på www.golfwrx.com:


"I have played and tested The NXT TOUR and the HX Hot Bite on a launch monitor. I have a 10 handicap with a 88-92 mph swing speed with the driver. I drive 220-250 and hit my 7 iron 140-150 yards. I tested these balls for an entire 18 hole round, but on the launch monitor used only a Driver and 7 iron. What i found can be summed up in a couple of lines.

1) The NXT Tour is a bit longer 2-5 yards off the driver on the launch monitor. At the course I would guess The NXT gave me 5 yards.

2) The HX Hot Bite is a bit longer off my irons.

3) The HX Hot Bite spins quite a bit more. This was proven on the launch monitor and on the green.

4) The NXT TOUR is MUCH LESS susceptible to scuffing. The HX HOT Bite scuffs VERY easily.

5) The lauch monitor recorded the NXT with a higher ball flight with the driver than the HX Hot Bite yet the Bite had a higher ball flight of with my 7 iron(probably caused by the higher spin rate)

I think both balls are very good and that both balls are $5 overpriced. If you don't need the added spin I would suggest you try the Bridgestone E6 or the Srixon Trispeed."

Kommentarer
Postat av: David

Intressant läsning. Inga överraskningar egentligen, Hot Bite ger mer spinn och går därför längre med hans järn eftersom han har ganska modest svinghastighet. Med drivern blir det tvärtom. Jag tror inte någon av bollarna blir aktuella för mig, möjligen Callaway i så fall eftersom den är bra prissatt i Sverige och ger mer spinn. Ska bli kul att höra vad du säger om dessa i jämförelse med tex AD333 och Trispeed :)

2008-03-02 @ 20:18:16
Postat av: Jan

Hot Bite får mig osökt att tänka på 7-Elevens (ganska goda) korv Hot Bite. Lite lustigt namn men kanske bara för mig som käkar där när jag har ont om tid. :)

2008-03-02 @ 21:21:31
Postat av: Golfer

David: Men du "måste" testa NXT Tour om du inte spelat med den nya.
---
Jan: Kanske ett tecken på att du borde testa bollen. Kan ju vara lika bra som korven är god. ;-)

2008-03-03 @ 19:53:22
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: David

Okej då... kanske... :)

2008-03-03 @ 22:16:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0