Prova en mjukare boll

Under rundan på Eskilstuna GK häromdagen spelade jag med Leif och Ingvar. Leif spelade på "hittebollar" av tourtyp och Ingvar på Floridabollar av stenkuletyp. Vi pratade lite om bollar under rundan och ingen av dem trodde inte riktigt på att det är skillnad mellan olika bollar. Boll som boll, menade i alla fall Leif. I slutet av rundan gav jag dem därför var sin "mjukisboll" att prova.

Båda upplevde stor skillnad i känsla, men även i längd. Förhoppningsvis låter de bli hitte- och Floridabollar framöver och börjar köpa lågkompressionsbollar istället.

Svingar du långsammare än proffsen och spelar på hcp 10 eller högre bör du prova en boll mjukare kompression om du inte redan gjort det.

Här är några exempel på bollar:

Srixon Soft Feel: 249 kr/dussin
Srixon Trispeed: 399 kr/dussin

Wilson Dx2 Soft:
299 kr/dussin

Titleist PTS Solo reapris på Dormy: 199 kr/dussin (reas eftersom det är en utgående modell)

Pinnacle Gold FX Soft: 169 kr/15 bollar

Callaway Big Bertha:
249 kr/dussin
Callaway HX Pearl: 299 kr/dussin (detta är en damboll, men kan självklart spelas av modiga herrar också)

TaylorMade Burner: 279 kr/dussin

Nike Karma: 279 kr/dussin
Nike Power Distance Soft: 199 kr/dussin

Kommentarer
Postat av: Anders

Jag köpte mig ett dussin Maxfli noodle ice, de är skitfula men spelas lika bra som en NXT-boll. Jag blev mäkta förvånad när jag drivade första bollen, precis samma sköna känsla som i de dyrare bollarna och mer spinn runt greenerna.

2008-07-12 @ 11:09:52
Postat av: Berglund

...och jag som köpte ett trepack V1:or igår. Nästan som att svära i kyrkan ju ;)

2008-07-12 @ 12:06:19
URL: http://berglundbloggar.wordpress.com/
Postat av: Anders T

Hej,



När du menar att de märkte skillnad i längd, gick de mjuka bollarna längre eller kortare?

2008-07-12 @ 12:57:59
Postat av: Golfer

Anders: Bra! Blir ju billigare så.

---

Berglund och Anders T: De gick längre i järnspelet och med deras hybrider, men....på sista hålet slog Leif en jättedrive som p-boll eftersom han slog ut sin Srixon Softfeel i skogen. Den driven slog han med en Pro V1:a och han drev ut mig med 20 meter, vilket var betydligt mycket längre än han hade slagit under hela rundan.

Min egen erfarenhet är att just Pro V1 är lång med drivern (=hög klubbhastighet) och kortare med järnen (=lägre klubbhastighet).

Generellet tror jag dock att vi som svingar lite lugnare vinner på att spela med de mjukare bollarna...om vi kan klara oss utan den extra spinn som tourbollar IBLAND ger oss.

2008-07-12 @ 13:09:26
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: Richard

Har spelat på Wilson Dx2 Soft ett tag nu. den bollen är skön, men när jag åter bytte tillbaka til Pro V1 så tycker jag mig trivas bättre med pro v1. Men skall man ta med priset som en parameter i det hela så är det nog Wilson Dx2 Soft som avgår med segern.

2008-07-12 @ 17:47:17
Postat av: Berglund

Jag tror mycket i V1:ans fall är mentalt, men vill liksom tro att den är så mycket mjukare och ger mer spinn än någon annan boll - då gör den också det. Skulle man ha samma inställning till en annan boll skulle man nog ha den som favorit.

2008-07-12 @ 19:10:30
URL: http://berglundbloggar.wordpress.com/
Postat av: Golfer

Dx2 Soft är skön, men sticker inte ut när det gäller längd. Spinnet räcker egentligen gott för mig, men kan inte jämföras med Pro V1 som är den enda bollen jag spelat som verkligen lever upp till "drop and stop"...och det är inte alltid bra eftersom många in spel tenderar att bli korta för mig.

2008-07-12 @ 19:17:44
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: Cia

Jag har länge spelat på Callaway Pearl, mest för jag gillar pärlemorglansen i dem. Fast i år har jag fått problemet att jag slår sönder bollarna, redan efter två, tre hål har skalet blivit förstört, och att spela en hel runda på samma boll har liksom inte varit att tänka på. Därför blev jag rekommenderad att prova några andra bollar; Wilson Dx2 Soft eller Titlest NXT extreme. I dag spelade testade jag båda bollarna, Wilsonbollen gillade jag inte alls, däremot tyckte jag Titleisten var riktigt skön. Så den får det nog bli ett tag framåt nu... Vad tror du?

2008-07-15 @ 20:24:15
URL: http://blogg.skanemedia.se/ceciliaisberg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0