Nördiga funderingar

Hmm. Undrar hur jag ska göra med j 5:an? Ska jag ersätta den eller inte?

Så här går mina funderingar:

Längden med min j6 är nästan densamma som med j5. Det borde tyda på att jag inte har tillräcklig fart i klubbhuvudet för att slå 10 meter längre med j5 jämfört med j6. Det skulle kunna vara ett skäl för mig att byta j5 mot en hybrid.

I bagen har jag en hybrid sedan tidigare som motsvarar j4. Jag tycker dock att säkerheten är större med en järnklubba än med en hybrid. Det talar för att jag kanske inte ska ersätta j5 med ytterligare en hybrid utan snarare skaffa en mer lättslagen j5.

Den j5 som möjligtvis ska ersättas är en Ping G2. Eftersom Ping säljer sina klubbor styckvis så är Ping G10 eller G5 möjliga alternativ. Båda har lite bredare sula än G2 och därmed också mer tyngd i sulan vilket borde göra dem båda mer lättslagna på så sätt att det är lättare att få upp bollen i luften och få den längdökning jag saknar jämfört med j6:an.

Nästa fundering gäller skaftet. I G2:an är det Pings stålskaft CS-lite, ett skaft som väger 94 gr. CS-skaftet sitter också som standard i G5:an medan det i G10:an sitter ett AWT-skaft, nytt för 2008. Det skaftet är dock 4 gram tyngre än CS-skaftet. Att byta till en något tyngre (om än bara 4 gram) klubba i hopp om att öka längden känns osäkert, därför lutar det åt G5....eller att helt enkelt beställa en G10 med CS-skaftet.

Om jag nu ska ha stålskaft? För jag kan ju lika gärna välja ett grafitskaft för att öka svinghastigheten något, men å andra sidan tappar jag då lite av känslan i järnklubban eftersom övriga järn har stålskaft. Sedan tycker jag helt enkelt att klubban blir för lätt. Tillbaka på stålskaft med andra ord.

Sedan kan jag ju också tillägga att jag även har en j4 i bagen. En Callaway X-16 med stålskaft. Det är min "skogsklubba", dvs den klubba jag har för att slå låga slag när jag hamnat i lägen som kräver den typen av slag. Att slå tillräckligt låga slag med Ping j5 är nämligen inte helt lätt.

Vi får se var tankarna landar. Alla synpunkter och förslag välkomnas.

Kommentarer
Postat av: David

Här kommer mitt förslag: Skaffa ingen extra hybrid. Behåll J5. Skafta om J5 med grafitskaft som är 1 tum längre än J6 = bättre längd än J6 och mer kontroll än hybrid. Se till att välja ett grafitskaft som är hyfsat tungt, typ 85 gram. Kan det vara något?

2008-02-19 @ 21:25:08
Postat av: Virvla

ersätt!!

jag har inga övriga förslag eftersom jag är lika lite golfguru som du är trendguru? men det är väl aldrig fel att köpa nytt?

2008-02-19 @ 21:43:32
URL: http://virvla.se
Postat av: Golfer

David: Funderat på den varianten också. Skafta om alltså. Vi får se. Roligare köpa nytt. ;-)
---
Virvla: Hallå! Glöm inte vem som gav rådet om trenchcoaten. :-)

2008-02-20 @ 07:41:10
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Jan

Har du kollat loften på dina klubbor, kan faktiskt vara så att 5an har fått svagare loft by tear and wear...

2008-02-20 @ 09:23:28
Postat av: Golfer

Jan: Tack för kommentar. Jo, jag har gjort det. Där var allt som det skulle.

2008-02-20 @ 10:44:46
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0