Välj driver efter ljudet

Hur drivern låter är för mig ett viktigt urvalskriterium när jag ska köpa en ny driver. Den ska låta "bra" i mina öron. Det innebär bl a att den inte får låta för mycket eller för högt. En av anledningarna är att jag är rädd om mina öron.

I februari 2000 var jag i Åre under en helg. Jag hade precis börjat på ett nytt jobb. Jag brukar säga att jag lärde känna de nio nya arbetskamraterna i underställ innan jag lärde känna dem i mer affärsmässig klädsel, och det ligger mycket i det.

Vi hamnade på ett diskotek som heter Bygget en av kvällarna. Jag blev bara kvar där i en timme, trots att jag tycker om att dansa och var där tillsammans med nio kvinnor. Jag var vid den här tiden enda mannen på arbetsplatsen. Orsaken till att jag valde att gå därifrån var att musiken var så extremt hög. Sådär att kläderna vibrerade.

En tid efter besöket i Åre fick jag pip i örat, s k tinnitus. Jag uppsökte läkare för att undersöka örat. Det första han frågade var om jag utsatt mig för höga ljud. Jag berättade då att jag varit på ett diskotek med hög volym. "Har du varit på Bygget", frågade läkaren. Det visade sig att han haft fler andra patienter som också besökt Bygget och drabbats av tinnitus. För min del var det inte "bara" om pip i örat, utan läkaren kunde också konstatera en hörselnedsättning i ett visst frekvensomfång.



Pipet i örat höll i sig i ungefär två veckor. Det var stor lycka när det försvann. Läkaren rådde mig att under ett halvår efter att pipet försvunnit vara extra noga med att skydda örat. Och det var jag. Jag har också skyddat örat i samband med konserter och andra tillfällen då ljudnivån är hög.

Med anledning min "öronhistoria" har jag också varit lite orolig när jag testat drivers som låter högt och mycket
, som t ex Cobra. Det sägs ju t o m att Cobra fått minst en stämning på halsen för att en spelare drabbats av tinnitus efter att ha spelat med en av deras drivers. Men det var några år sedan. Nu är nog deras och andras klubbor lite mer dämpade. Jag tror dock fortfarande risken finns kvar att en del drivers låter så högt att det finns risk för hörselskador.

Häromveckan fick jag tillbaka mitt pip i örat. Jag lyssnade på podradio under morgonen och åt lunch på en stökig restaurang. Därefter kom pipet. Efter två veckor försvann det, men fortfarande har jag ett brus i örat som inte varit där tidigare. Det trots att jag skyddat örat med en propp när jag vistats utanför hemmet. Dessutom har iPoden fått vila de senaste veckorna.

I morgon ska jag prova ut ett nytt skaft till min Ping G10-driver. Då blir det med öronpropp i.

Att leva med tinnitus måste vara en plåga. De problem jag drabbats av föreställer jag mig är små jämfört med de som många andra upplever. Mitt pip har ju försvunnit, men jag förstår hur det är att ha ett högt pip i örat ständigt, dygnet runt, året runt, hela tiden. Jag hoppas jag slipper uppleva det igen. Därför är jag nu försiktigare än någonsin när det gäller höga ljud och hög musik....och högljudda drivers.

Är du drabbad av tinnitus finns det mycket att läsa på nätet. Här är några tips:
http://www.tinnituskonsulten.blogspot.com/
http://tinnitussan.blogspot.com/

Mitt musiklyssnande har pga av örat legat nere i snart en månad. Nu tror jag att jag snart vågar ta upp det igen. Försiktigt. Och först ur högtalarna kommer denna nya skiva att vara. Den landade i brevlådan från CDON häromdagen. Och det är inget skämt. Däremot kanske det är en liten varning. Istället för varningstext.

Kommentarer
Postat av: Markus Stöld

Jag har tinnitus och det är inget jag kan rekommendera!



Jag använde Cobras drivers tidigare men har bytt av just den anledningen du nämner. Främst Cobras F-Speed som kom förra året var olidlig för öronen.



Många tar det inte på allvar, det gjorde inte jag förrän det var för sent. Som tack för detta trivs jag numera bättre i en bullrig stad än i lugnet ute på landet eftersom det där ute bara låter piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip dygnet runt, året runt och livet ut.



2008-12-07 @ 18:38:20
Postat av: Cathrine Forsberg

Tack för ett mycket bra inlägg om ljud och hörseln. Jag är glad att du slapp att få tinnitus permanent, det är inget man önskar någon. För varje person som förstår vikten av att skydda sin hörsel (sitt viktigaste instrument) är vi ett steg närmare mitt mål, nämligen att ha 9 miljoner tinnitus informatörer. Den dagen skall jag gå i pension. Tack för länken och har du någonsin något du undrar så är det bara att höra av sig.

2008-12-07 @ 22:36:15
URL: http://www.tinnituskonsulten.se
Postat av: Maria Byström (Tinnitussan)

Å, kul att du länkade och bra att du tar hand om öronen :-)



Allt gott!

2008-12-09 @ 00:25:55
URL: http://tinnitussans.blogspot.com
Postat av: Golfer

Markus: Obeskrivligt hemskt för den som inte upplevt det.

---

Cathrine och Maria: Tack.

2008-12-10 @ 07:01:30
URL: http://golfers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0