Hyllning till mina rockhjältar

Om jag skulle göra som Shaun Micheel och hylla mina rockhjältar på min golfbag så finns det många hjältar genom åren att välja mellan. I första hand skulle jag välja ett band med en symbol och inte ett namn. Det tycker jag skulle vara snyggast.

Överst på listan över rockhjältar som skulle platsa på min golfbag står Dream Theater. Det amerikanska progressiva hårdrockbandet som jag upptäckte för ett antal år sedan och som numera spelas väldigt, väldigt flitigt i min iPod eller i bilen eller i datorn på jobbet. Eller hemma när så är möjligt. Det finns andra att ta hänsyn till hemma och Dream Theater är ingen lättlyssnad musik. Här är deras så kallade majesty symbol som väl skulle pryda min bag:

image125

I andra hand, eller på en annan bag, skulle jag välja nedanstående symbol. Det är Rush så kallade starman logo som först dök upp i samband med deras skiva 2112 som släpptes 1976. I samband med turnén som följde på den skivan såg jag dem på Göta Lejon i Stockholm. En stor händelse i mitt liv. Rush har precis släppt sitt 30:e album, med samlingsskivorna inräknade.

image130

I tredje hand, bland rockhjältar med symboler, kommer den tyska gitarristen Axel Rudi Pell. Här pratar vi rak hårdrock med sina rötter i 70- och 80-talet. Axel är för övrigt en stor fan av Ritche Blackmore. Jag upptäckte Axel i en taxi på väg mellan Södertälje och Gnesta för ungeför sex år sedan. Taxichauffören spelade på diskret nivå en av hans plattor i sin cd. Jag tycker dock att Axel tappat lite i lyskraft under de senaste plattorna.

image127

Den första namnlogotypen jag skulle välja är min tonårstids största rockhjältar nämligen Genesis. Efter flera vilade år har bandet nu återuppstått och gör en Europa-turné i sommar. Vi har biljetter. Jag har sett dem en gång tidigare i den sentida sammansättningen med Phil Collins, Tony Banks och Mike Rutherford. Det var 1982 på hösten. Jag hade precis börjat på reservofficersutbildningen i Umeå. Konserten ägde rum en söndag och på måndagen skulle vi bege oss till fjällen på övning. Därför fick jag nobben när jag sökte permission. Inte mycket att göra åt. Bara att se till att inställa sig. Det innebar att jag var tvungen att lämna konserten mitt under "Suppers Ready" och ta en väntande taxi för att åka från Johanneshovs Isstadion (som det hette då) till Bromma flygplats. Konserten inklusive taxiresa kostade mig då, 1982, fem kronor per minut.
Den symbol jag skulle välja är den som användes första gången på skivanThe Lamp Lies Down On Broadway, som kom 1974.

image128

I andra hand bland namnlogotyper, eller på den femte bagen, skulle jag välja Saga. Det kanadensiska progressiva rockbandet som nu, efter 30 år, går mot avslut på karriären tillsammans. I höst lämnar förgrundsfiguren Michael Sadler gruppen och tidigare har trummisen Steve Negus lämnat. Två så tunga avhopp kommer inte Saga att klara. Jag har sett dem live minst sex gånger genom åren.

image131

I tredjehand bland namnlogotyperna, eller på den sjätte bagen, väljer jag Styx. Också ett band som lever fortfarande, men som i mina ögon helt lämnat glansdagarna bakom sig efter det att Dennis De Young med buller och bång lämnade bandet för några år sedan. 1981 såg jag dem under deras Paradise Theater-turné. Jag åkte tåg från Eskilstuna till Göteborg, såg konserten och åkte tillbaka till Eskilstuna under natten. Ingen av kamraterna var så inbiten fan som jag så jag fick resa på egen hand.

image132

På den sjunde bagen skulle, eller på någon av de tidigare, skulle jag välja Thin Lizzy. Bandet som hade sin storhetstid på 70-talet under ledning av den karismatiske Phil Lynott. 1982 hamnade jag bredvid honom på tåget från Stockholm till Eskilstuna. Det tog fram till Södertälje innan jag tog mig mod och fråga om han var Phil Lynott. Han var på väg till Eskilstuna för att möta ett Eskilstuna-band som hette Nice and easy. Väl framme i Eskilstuna mötte min mamma. Phil och jag skjutsade hem henne. Jag bjöd på äppeljuice i föräldrarnas radhus och han blickade ut över åkrarna och sa "hit vill jag ta min familj". Efter att ha klinkat lite på min gitarr och skrivit autograf på ett skivomslag (synd att förstöra det tyckte han) åkte vi till Balsta där Nice and easy hade sin replokal. Där var det tomt så det blev restaurangbesök istället.

Efter restaurangbesöket hjälpte jag honom att checka in på Hotell Smeden och bestämde att vi skulle mötas där dagen därpå. Sedan tappade vi bort varandra. Han fick kontakt med bandet och vart dom tog vägen därefter vet jag inte.

Detta var på våren. Under hösten fanns jag, som tidigare nämts, i Umeå. En dag kom en av kompisarna in på luckan och sa "det är en kille i telefon som pratar engelska och som vill prata med dig". Det var Phil som ringt mina föräldrar och av dem fått numret till luckan. Han ringde för att erbjuda mig biljetter till den solokonsert han skulle göra i Göteborg senare under hösten. Jag gick på konserten, men hade tyvärr inte möjlighet att träffa honom igen. Han sa, när jag pratade med honom på telefon, att han inte kunde ses i samband med besöket i Göteborg. Jag tror att det berodde på att den Phil jag mött inte var den knarkande rockstjärnan utan människan Phil och under konserten i Göteborg var han uppenbart påverkad och det var troligen inte en sida han ville visa.

Phil Lynott lämnade tragiskt nog jordelivet på tok för tidigt redan 1986. Hans namn lever dock kvar som ett av rockens stora. Thin Lizzy lever också, men i mina ögon mer som ett coverband över ett av de bästa rockbanden i historien. Jag har sett dem live och dom låter bra, men det är såklart inte Thin Lizzy "på riktigt" utan Phil.

image133

Sju bagar blev det. Undrar om jag ens har så många. Måste tänka...nej, jag har faktiskt bara sex bagar. Varför har man sex golfbagar när man bara använder tre? Eller två.

Kommentarer
Postat av: Richard

Mr Golfer hittar nyheter tidigare än andra, har välskrivna små funderingar kring golf. Nu har han tassat in på musikens bakgård också..... och gör det helt utomordentligt. Intressant och kul artikel.

2007-05-12 @ 00:36:03
Postat av: Golfer

Richard: Tack, tack. Rock on...

2007-05-12 @ 20:47:33
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: susanna

Kan bara hålla med föregående kommentator! Golfer utmärker sig bland bloggarna, som en strålande författare :-)
Är historien om thin lizzy sann? Wow! (även om jag inte är någon beundrare av hårdrock)

2007-05-12 @ 22:08:29
Postat av: Golfer

susanna: Tack. :-) Och visst är historien sann. Jag förstod att många skulle tvivla på historien om mitt möte med Phil. Tog därför ett foto på honom tillsammans med föräldrarna ståendes i vardagsrummet och med mitt studentfoto synligt på väggen bakom. Det senare omedveten, men ganska kul eftersom det inte var meningen. Hade det varit medvetet hade det idag känts lite fånigt.

2007-05-12 @ 22:27:53
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Aradil

Intressant läsning och skoj att få ta del av mötet med Phil Lynnot!

2007-05-13 @ 08:55:29
URL: http://aradil.blogspot.com/
Postat av: Golfer

Aradil: Tack och kul att du hittade hit.

2007-05-13 @ 17:43:07
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Fredrik

Om jag nu spelat golf, vilket jag inte gör, hade min golfbag prytts av guns n roses logga på appetite for destruction plattan vilken gjorde att jag började lyssna på hårdrock.
Styx, Pell och Thin Lizzy hade också varit alternativ om det funnits fler bagar i min ägo, men de hade troligtvis blivit utkonkurrerade av band som Mötley Crüe eller Skid Row. Band som betytt väldigt mycket för min musikala utveckling. Sen får man inte glömma Zeppelin "Swansong". Vad tror du om den? Kunde bli riktigt snyggt.. (http://artfiles.art.com/images/-/Led-Zeppelin---Swansong-Poster-C10279722.jpeg)

2007-05-13 @ 18:16:52
URL: http://fredrikedfors.3w.se
Postat av: Johan

Spelar både golf och gitarr så detta var ju fantastiskt trevlig läsning med en lista som nästan känns som min egen :) Otroligt mäktigt att du har träffat Phil Lynnot. Slår ju helt klart att min sambo bara käkat lunch med John Sykes. Nåväl kul läsning för en golfspelande gitarrist som har Thin Lizzy på repertoaren även om jag håller Dream Theater och Steve Vai högst på min lista nuförtiden. Således, Vais "Tartan"-logo skulle få pryda min bag. Blev långrandig nu så jag ska inte ens gå in på Styx och Saga...

M v h

// Johan

2007-05-14 @ 13:25:15
Postat av: Golfer

Fredrik: Nja, Swansong skulle inte platsa på min bag, men visst, det skulle säkert väl pryda någon annans. Och vem vet, det kanske blir på din bag den hamnar, när du väl börjar spela. ;-)

Johan: Kul att listan var nära din egen. Mötet med Phil var verkligen ett minne för livet. Framför allt var det intressant att möta en världsstjärna och se att han också bara var människa. Dessutom mycket sympatisk och ödmjuk.
Lunch med Sykes lät också intressant. Hur kom den lunchen till, undrar jag såklart.
Och hur var det med Saga och Styx? :-)
Kul att du hittade hit förresten.

2007-05-14 @ 21:18:13
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Johan

Hej,
Tycker själv att det var kul att hitta hit. Trevlig läsning och välskrivet.
Jo alltså, lunchen med Sykes kom till så att min sambo var ute på Valand (gbg -89) med en väninna och där var även John Sykes. Tror att han vid det laget var i Sverige på promotion-turné med Gary Moore, tror inte att han hade startat "Blue murder" vid det tillfället. Kort och gott så pratade dom med honom under kvällen och det bestämdes att dom skulle träffas på lunch dagen efter. Herr Sykes bjöd damerna på taxi hem och träffades sedan över en pizza dagen efter. Inte så mycket hårdrock över det kan tänkas...då är det väl mer frukostbjudning väl ;)
Nåväl, mer spännande än så var det inte. Han var dock en mycket trevlig kille ryktas det och det var så det gick till.
Angående Saga och Styx så tycker jag generellt bara att det är trevligt med folk som har god musiksmak, vill ju inte bli långrandig igen...eller... Trodde dessutom att människor i allmänhet knappt kände till Styx då det fanns större grupper under samma tid s a s. Kul. Saga var ju lite heta ett tag, var t o m och såg dom på "Hovet" -85 har jag för mig, med "Honeymoon Suite" som förband om jag inte missminner mig.
M v h
// Johan

2007-05-29 @ 13:06:12
Postat av: Golfer

Johan: hej, även det en kul historia. Tack för den.
Hovet -85. Jag var där. Minns inte förbandet dock. Huvva så länge sedan det var...
Och på tal om Styx. Hittade denna film:
http://www.youtube.com/watch?v=4Oh5knbVdGk

2007-05-29 @ 19:57:49
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Johan

Det där var nog den första Styxvideon jag sett :). F ö kan jag nog hålla med dig om att -85 känns ganska långt bort. Som kuriosa kan nämnas att Honeymoon Suite fortfarande finns, osannolikt nog.
http://www.honeymoonsuite.com/index2.htm
Inte mycket skillnad sen -85, ja förutom att dom blivit väldigt gamla då ;)
// Johan

2007-05-30 @ 14:38:19
Postat av: Golfer

Johan: På Youtube finns mängder av filmer. En guldgruva för nostalgiker. Hittade en gammal Rush-inspelning från -75 eller -76. Just den konserten visade dom två låtar från på tv när det begav sig. Jag minns att jag väntade och väntade på den tv-sändningen. Kommer t o m vad jag gjorde den dagen och att jag bandade ljudet från tv:n.
Och åldras, det gör rockstjärnor, men inte publiken kostigt nog... :-)

2007-05-30 @ 21:46:50
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Anders, Film- & Musikbloggen!

Hahaha, suverän "jag mötte Lassie"-historia om Phil Lynott. Det närmaste jag kommit Thin Lizzy är när "coverbandet" Thin Lizzy spelade här i Umeå och lånade högtalare av oss. Jag spelar nämligen själv i ett coverband, www.brm.nu. Och Dream Theater och Rush är verkligen ruggigt bra.

2007-10-01 @ 08:34:00
URL: http://brm.blogg.se
Postat av: Golfer

Anders: Minne för livet kan jag lova.

2007-10-01 @ 18:58:58
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Peter Nielsen

Intressant med Lynott historien. Har hört om hans beök i Eskiltuna innan. Har för mig att bandet träffade Phil i London och att han sen försökte att träffa dom när han var i Sverige.

Hörde också att han hade svårigheter att komma in på puben om inte jag minns fel



MVH Lizzyoraklet Peter

www.thinlizzyguide.com

2008-10-27 @ 20:17:37
URL: http://www.thinlizzyguide.com
Postat av: Golfer

Peter: Kul att du hittade historien. Jag hittade till din sida. Imponerande!

2008-10-27 @ 21:21:57
URL: http://golfers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0