Klä dig rätt i regnet

Nu är det en vecka sedan jag höll i en golfklubba. Det är sällan jag hinner ut vare sig på bana eller range i veckorna. Därför är det i första hand helgerna som gäller för mitt spelande. Idag är jag inbokad sen eftermiddag. Redan igår såg att det skulle bli regn och tänkte "man ska träna på att spela i regn också". Som om jag inte gjort det förr... Än så länge är det många timmar kvar innan jag ska stå på tee. Tur är väl det, för här regnar det som attan just nu. 8 mm i regnmätaren just nu.

Ska man spela i regn gäller det att klä sig rätt. Ett bra regnställ är såklart ett måste. Med bra menar jag ett regnställ som håller dig torr, som inte begränsar rörligheten och inte prasslar. Sådana där regnställ av lite billigare typ är inte att rekommendera. Det är en god investering att köpa ett lite dyrare. Själv spelar jag i Oscar Jacobson och tycker det funkar utmärkt. Han en kamrat som är lyrisk över sitt Peak Performanceställ och en annan som aldrig skulle byta bort sitt Galvin Green.

Utöver ett bra regnställ måste skorna vara vattentäta. Våta strumpor och skor kan förstöra hela rundan. Precis som en dålig handske kan. En regnhandske behöver man ha.

Har man ovanstående klarar man sig bra. Vill man klara sig bättre bör man även se till att ha en regnhatt med breda brätten. Regnar det rejält blir en keps snabbt våt och är det aningens kyligt är det inte kul att vara våt om huvudet eftersom kroppen då lätt kyls ner.

Sedan finns det två knep som jag fick lära mig under min första golfresa av golfentusiasten Yngve. Han berättade att man ska ha en handduk i nacken. Den hindrar att det regnar in mellan kragen och halsen när man står böjd över puttern. Oavsett om man under regnstället har en turtleneck eller piké så är det inte skönt att det regnar in i nacken. Regnar det mycket kan regnet göra ryggen våt. Inte skönt. En handduk i nacken stoppar regnet.

Det andra knepet från Yngve var att ha en handduk i byxlinningen som man kan torka klubbans grepp och högerhanden på innan det är dags att slå. Istället för att ha en torr handduk i byxlinningen kan man ha den under paraplyet, som proffsen. Det tycker dock inte jag funkar så bra. Knöligt när man vill vika ihop paraplyt.

Så långt kläderna för att skydda sig mot regnet.

När det gäller övrig utrustning behöver man ha regnskydd till bagen och ett stort och lätt paraply. Sedan finns det även de som förordar att man inte ska använda headcovers när det regnar. Ligger säkert något i det. Headcovers blir snabbt våta och det gör att vattnet rinner ner i bagen och gör greppen våta, eller snarare våtare. Dessutom blir är det knöligt att hålla på att joxa med stora våta headcovers i regnet.

Just nu regnar det väldigt mycket utanför vår dörr. Jag har också noterat att en person har hoppat av eftermiddagens boll. Återstår att se om det blir något spel för mig. Det finns ju inget dåligt väder, bara dåliga kläder...

Kommentarer
Postat av: Dan

Nu i regniga tider så måste jag ju ta upp det. Jag har inte hittat någon bra regnlösning till min bag(Bärbag). Alla jag brukat har varit osmidiga eller för klumpiga, jag vill att det ska gå snabbt o få upp klubborna etc. Några bra tips?

2007-06-17 @ 15:21:55
Postat av: Kerstin

Här i Borås förutspåddes regn men det har inte regnat ännu. En bonusdag alltså. Själv har jag regnställ Didriksson som jag köpte billigt i Gällstad, ( www.gallstad.nu ). Där har de öppnat diverse butiker som säljer bla. Oscar Jacobbson, Ivanhoe och Arnold Palmer. Kanske ett tips för er som är ute och reser på semestern.

Postat av: Golfer

Dan: Tyvärr, jag har inga tips. Möjligtvis ett om att byta bärbag. Ogio har på sina vagnbägar en regnhuva som är enkel att öppna. Kanske finns de på deras större bärbagar också. Jag har en Ogio Flight, men på den lilla smidiga bagen är det en vanlig huva. Den funkar dock bra.
Kerstin: Tack för tipset.

2007-06-17 @ 21:58:49
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Golfer

Dan: Richard skrev en kommentar riktad till dig, men något strulade så texten syntes inte i bloggen. Så här skreb han i alla fall: "Har du kollat på de "regnställ" som finns till bär bagar? Hade en sådan för något år sedan. Täckte hela bagen och hade en stor öppning som ändå höll vatten ute."

2007-06-17 @ 22:09:24
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Roger

Spelar sedan 1 år tillbaka i Cross regnställ. Är lyrisk över deras regnställ som är gjorda i ett strech material som heter FTX. Första gången som jag har en regnjacka som jag gärna spelar med även när det inte regnar. Inte lika dyra om Galvin green eller Peak heller.

2007-06-19 @ 16:28:13
Postat av: Golfer

Roger: Jag har provat Cross i butiken. Känns skön. Kan vara ett alternativ när det är dags att byta (eller komplettera). Håller den tätt trots stretch även i ösregn?
Roligt att du hittade hit och tack för att du kommenterade.

2007-06-19 @ 23:41:20
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Roger

Hej Golfer!
Ja det gör det! Är mycket imponerad av deras strech material.
Vattnet pärlarsig på tyget och rinner av.
//Roger

2007-06-26 @ 09:33:32
Postat av: Golfer

Roger: Låter bra. Kanske ska passa på när Cross-butiken i Stockholm rear. Jag jobbar nära.

2007-06-26 @ 22:34:03
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0