"Skit i henne"

Golf är en sport som ger mycket till dem som väljer att utöva den. Inom golfen finns gemenskap över ålders- och könsgränser som i få andra sporter. Här finns också glädje, motion, avkoppling och harmoni. Inom golfen finns också regler som vi alla valt att följa och utan dessa vore det ingen sport. Skillnaden mot många andra sporter är att vi bedömer oss själva som oftast. Det handlar om att vi valt och väljer att respektera det regelverk som finns. Det är liksom en del av spelet idé.

Till spelets idé hör också vett och etikett vid sidan av alla formella regler. På banan respekterar vi varandra och har kul tillsammans när vi utövar den sysselsättning vi uppskattar så mycket. Skulle någon bryta mot regler, vett eller etikett skapas en obalans eller kanske snarare disharmoni. Något som kan förstöra en hel runda. Ta t ex han som väljer att peta ut bollen med foten ur ruffen när han tror ingen ser, eller han som svär och gormar över dåliga slag eller otur på ett sätt så att alla i bollen störs, eller han som medvetet pratar eller hostar i spelkamraternas baksving, eller.... ja ni förstår vad jag menar. I alla fall de flesta. En del gör det konstigt nog inte. För det är inom golfen som i samhället i övrigt; det finns rötägg. De som av en eller annan anledning förpestar tillvaron för oss andra.

Vi har säkert alla stött på någon av dessa glädjedödare någon gång. Jag minns särskilt den gången när jag var en ganska färsk golfare och på egen hand åkte till Österhaninge GK för en runda. Jag hoppade in i en boll med en familj. Frun var som jag ganska ny inom golfen medan far och son spelat längre, men inte så länge att de valt att anamma vett och etikett. De väntade aldrig på frun. Hon släpade hela tiden efter och fick slå sina slag medan far och son traskade på. Jag stannade och väntade på henne några gånger. Peppade och berömde henne när det var läge för det. Så som man gör på banan.

På 12 hålet föll det sig inte bättre att jag chippade in på green och lyckades peta undan fruns boll som redan låg där. Min boll stannade på samma ställe som hennes hade legat. Nybörjare som jag var visste jag inte vad göra. Det gick ju inte att återplacera hennes boll och jag kunde inte spela på min boll för hon låg i puttlinjens förlängning. Jag tittade uppgivet på mannen i familjen och undrade "hur gör vi nu" i hopp om att han kunde reglerna bättre än jag. Han tog då tre bestämda steg framåt och utan att titta på sin fru sparkade han undan hennes boll och sa "skit i henne". Och vad gjorde jag? Ingenting. Jo, jag tappade hakan, men sa inget dumt nog. Därmed var stämningen under den golfrundan definitivt förstörd. För oss alla. Inte minst för frun som blivit trampad på.

Jag har många gånger tänkt på denna händelse och hur betydelsefullt det är att vi spelar efter spelets skrivna och oskrivna regler för att alla ska känna harmoni och må bra. Såväl på som utanför banan. Jag känner mig tämligen övertygad om att frun i familjen jag spelade med inte har det alltför trevligt utanför banan heller. Och jag skulle inte bli förvånad om hon slutat spela golf.

Kommentarer
Postat av: Beundrarinna

Hälsningar från ett tåg

2007-02-21 @ 18:12:41
Postat av: Golfer

Tack för besöket och hälsningen. :-)

2007-02-21 @ 20:32:53
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0