Test av nya Titleist NXT Tour

Spelade ikväll 18 hål med nya NXT Tour. Så här upplevde jag bollen:

Puttning
Skön boll som känns stabil och solid. Inte lika mjuk som Pro V1, kanske t o m lite hårdare känsla än gamla NXT Tour, men någon direkt jämförelse hann jag inte med ikväll.

Längd
Med drivern en av de längsta bollar jag spelat med! Kanske t o m längre än Srixon Trispeed och Srixon Z-URS, som är de två bollar jag spelat mest med denna säsong. Under några hål spelade jag dessutom parallellt med NXT Tour just dessa två bollar.
På hål 10 slog jag den längsta drive jag slagit på det hålet. Det betyder längre än Trispeed och längre än Bridgestone e5, som tidigare varit de bollar jag som jag slagit längst just på detta hål (ja, jag kommer ihåg en sådan detalj).
På hål 11 låg jag där jag tidigare legat med Srixon Z-URS, som jag just på detta hål slagit längst med.
Driverlängden generellt var för mig bra mycket längre än den jag får ut av Pro V1. Då pratar vi kanske om 20 meter.
Med järnen var längden den jag är van vid, dvs som t ex Trispeed, e5 och  Pro V1.

Spinn
Jag upplevde att bollen spinner lite med drivern. Ett par av drivarna var uselt slagna, men slicen blev inte katastrofal och jag tappade inte alltför mycket längd, som jag gör t ex med Pro V1.

I spelet in mot och på green spinner nya NXT Tour mer än Trispeed, men mindre än Z-URS och Pro V1. Även här är jämförelsen med gamla NXT Tour svår att göra eftersom jag inte spelat dem sida vid sida. Min känsla är dock att den spinner mer, men det handlar inte om drop-and-stop som med Pro V1.

Känsla
Skön boll! Men den har hårdare kompression än den gamla NXT Tour. Mjukare kompression än Z-URS, men hårdare än Trispeed. Jämfört med Trispeed så känns NXT Tour mer solid, på något sätt. Trispeed och Callaway HX Hot ger större utväxling på så sätt att de exploderar när man slår på den. Så känns inte NXT Tour.

Sammanfattning
Frågan är om inte NXT Tour slår ut alla andra bollar jag mixtrat med denna säsong. Lång, skön och tillräckligt med spinn runt greenerna. Bra boll!

Kommentarer
Postat av: UTE

Trevlig läsning! Spelar ju själv på NXT Tour så det här låter ju bra. Var finns de att inhandla?

2007-08-09 @ 07:40:32
Postat av: johan

Hur ser man om det är "nya" NXT Tour?
Lådan är väl annorlunda men ser man ngt på bollarna?

2007-08-09 @ 07:41:01
Postat av: Golfer

UTE: Jag köpte bollarna i shopen på hemmaklubben Kallfors. Såg nyuppackade ut. Hörde någon annan som tidigare i veckan varit på Dormy precis när dom ställde bollarna i hyllan. Kollade i citybutikerna i Stockholm i början av veckan, men där fanns de inte. Skulle gissa att de når alla hyllor under denna och nästa vecka.
Johan: Lådan är annorlunda. Mer svart. På bollen syns det att det är nya varianten på så sätt att den har en "siktpil" på sidan, precis som nya Pro V1. Kolla här:
http://www.titleist.com/golfballs/nxttour.asp?bhcp=1

2007-08-09 @ 08:39:53
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Dan

Skulle vara roligt om man kunde läsa någon liten jämförelse mellan gamla och nya NXT Tour. Frågan jag ställer mig är, hur stor skillnad kan det va? ..tack för en bra blogg

2007-08-09 @ 09:18:39
Postat av: David

Tack för ett mycket bra inlägg. Själv har jag nyligen spelat bra med e6, men kanske är det dags att spela Titleist, trots att alla andra gör det...

2007-08-09 @ 12:17:48
Postat av: UTE

Idag kom bollen till Intersport här i Strängnäs och jag kan meddela att de går åt med en rasande fart. Kanske beroende på ditt inlägg på bloggen.

2007-08-09 @ 22:41:44
Postat av: Dan

När vi ändå snackar om bollar, kom att tänka på att du har testat en hel del. Undrar om du har någon åsikt om Nike Platinum bollen. Förpackningen och även Nikes annonser drar hårt i mina köpnerver. Den är dock lite väl dyr tycker jag.

2007-08-10 @ 15:47:11
Postat av: Golfer

Dan: Det kommer troligtvis sådana jämförelser, antingen andras eller mina här på bloggen. Roligt att du uppskattar bloggen. Tack för det.
När det gäller Nike Platinum så har var tyvärr inte spelat vare sig den eller Black. Däremot har jag spelat några hål med nya Juice-bollen...men då pratar vi om en helt annan bolltyp.
David: Kul att du uppskattade inlägget. NXT Tour bollen ska du absolut prova. E6 nog lite mjukare, men vad jag minns av den bollen så har jag en känsla av att NXT Tour är längre med bättre stopp. Och precis, lite tråkigt är det att spela med en boll alla andra har...men den stora fördelen är att det är en boll man kan hitta i alla shoppar. Så är det ju inte med e5, e6, Trispeed och andra.
UTE: Japp, nu tycks den ha landat i butikerna även i Stockholm. Jag har köpt ett dussin.

2007-08-10 @ 17:08:37
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Anonym

Köpte nxt tour riktigt billigt hos www.floridabollar.se man kunde välja om man ville köpa nya till lägsta pris eller begagnade i olika klasser/priser dom hade även refinished

2009-06-02 @ 21:48:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0