I ett annat liv

Året var 1986. Den 20 januari flyttade jag till Stockholm efter avslutade studier vid en högskola längre söder ut i landet. Jag hade turen att hitta en andrahandslägenhet i Näsby Park i Täby kommun, nära vatten och framförallt nära skogen. Det var nämligen där jag hämtade kraft och energi då för dryga 20 år sedan. Jag löptränade ett antal gånger varje veckan och anpassade min fritid mycket till löpträningen och tävlandet.

Hemifrån var det en kilometer till skogen och kommungränsen till Danderyd. Lugn uppvärmningslöpning på asfalt i en kilometer, därefter 6,7 kilometer på sköna stigar runt Djursholms golfbana. Samma golfbana som jag varje morgon passerade med tåg under de tio år som jag kom att bo i Näsby Park. Och under golfsäsong gick det inte en dag utan att jag funderade över vad som drev människorna som drog sina golfvagnar där på golbanan redan kl 07.00 på morgonen. Då fanns inte i min sinnevärld att jag 11 år senare, direkt efter att jag flyttat från Täby, skulle förstå de där människornas passion, fastna för golfen och ställa löparskorna på hyllan.

Tänkte på mina mil i skogen igår när jag spelade på Djursholms GK. Det känns så länge sedan jag sprang där. Och det är klart, det är tio år sedan senast och 21 år sedan jag tog de första stegen i den där skogen. Då på den tiden vägde jag tio kilo mindre och hade siktet på tre mils löpning i veckan. Vältränad? Ja, för löpning i alla fall. Vore inte helt fel att han den konditionen idag. Nog sög det allt lite i löptarmen igår. Framför allt när vi passerade det trettonde hålet. På bilden nedan ser man trettonde green till höger. Till vänster i bild, där kommer stigen fram. Den jag flög fram på. Då för länge sedan. I ett annat liv.

image301

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Du låter verkligen sugen... Så vad hindrar dig? Som Nike-reklamen säger: Just do it.
Det räcker med 2-3 kilometer till en start, bara ta det lugnt, och låt kroppen hitta löpglädjen igen. Och framför allt: Acceptera att du inte står kvar på samma nivå som när du ställde in skorna för tio år sedan.
Ju bättre kondition du har som golfare, desto lättare får du att fokusera hela rundan igenom. Jag vet inte hur många otränade golfspelare jag spelat tillsammans med, som är skitduktiga de första nio, och sedan tappar mer och mer (framför allt i närspelet) under slutet av rundan, helt enkelt för att de inte orkar hålla ihop det.

Postat av: Golfer

Cecilia: Jag är sugen. Särskilt nu den här årstiden. Härligt att springa i skogen då. Anledningen till att jag slutade för tio år sedan var problem med ett knä och en fot. Köpte en mountainbike och cyklade ett par år. Jobbigt och inte lika kul som löpningen.
Har försökt återuppta löpträningen igen, men det har gått trögt. Senast julen för två år sedan. Köpte nya dyra skor och var ute en gång. 2 km i lugn fart, men blev ändå trött som attan. Men det får jag väl stå ut med att bli de första gångerna om jag bara kan ta mig i kragen och börja igen. Det onda knät känner jag inte av längre, men däremot den onda foten. ...och sedan det där nedriga nageltrånget (fått remiss till kirurgen förresten). Men kanske, när tån är "lagad", så kan det vara läge att göra ett nytt försök, för visst har man nytta av kondition på golfbanan.

2007-08-31 @ 10:11:41
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0