Test av Big Bertha 460 vs Ping G5 vs Bang Bangster

Idag slog jag med min nyinköpta Ping G5 för första gången. Jämförde den på rangen med en lånad Callaway Big Bertha 460 och min befintliga Bang-driver.

Det är inte helt lätt att lämna någon form av utlåtande efter bara ett tiotal bollar med vardera klubba. För att veta mer om hur klubborna uppför sig och står sig mot varandra krävs egentligen att man tar dem med ut på banan. Jag vet ju t ex var jag brukar ligga efter en bra respektive dålig drive på vart enda hål. Därför blev det en svång på banan med Ping-drivern. Mer om intrycken från de få hål jag hann med strax.

Intrycken från rangen kan sammanfattas så här:

Bang Bangster, 12 grader med Fujikura Vista Pro-skaft
Det är verkligen en bra driver med ett förlåtande huvud. Jag kan forcera min sving ganska mycket innan det syns på bollbanan. Och idag syntes det att jag forcerade. Ville ju verkligen få ut så mycket som möjligt av klubban för att kunna göra längdmässiga jämförelser med de andra två.

Ping G5, 12 grader med originalskaft
Något längre skaft än Bangen. Kanske är det just därför som jag tycker mig få ut lite mer längd. Svårt bedöma på rangen, men något längre carry var intrycket. Klubban går högt. Jag har testat 12 grader tidigare och tyckt det varit okej med hög bollbana. Nu var det ett Aldila-skaft i den jag provade och jag tror att det skaftet håller nere bollbanan lite mer än detta skaft gör. Den gick dock inte för högt. Fick ingen känsla av det var någon ballongbana på bollen. Lite mindre förlåtande är klubban jämfört med Bangen. Främst beror det på att träffytan på Bangen är så pass stort medan Pingens träffytan är mer traditionell.

Callaway Big Bertha 460, 11 grader med originalskaft
Snygg klubba! Skulle passa mycket bra i min bag färgmässigt. Frågan var då om den kunde ge mig mer än Bangen och Pingen. Nej, det tycker jag inte att den kunde. Nu hade klubban lite för mycket loft, för den går högt. 10 grader hade alla gånger räckt för mig. Klubban har hög MOI och stängt huvud och ska därför vara svår att slica med. Det går dock. Jag "lyckades" flera gånger. Längdmässigt gick den ungefär som Bangen. Svårt se någon skillnad.
Skaftet (R-flex) kändes stabilt och bra för att vara ett standardskaft.

Med det lämnades Big Berthan tillbaka i shopen och jag begav mig ut på banan med Pingen i bagen. Nu blev det bara några få hål, men intrycket från rangen kvarstår. Jag tycker mig få ut några extra meter jämfört med Bangen. Hur många det kan handla om är svårt att säga, men fem till tio känns som en rimlig bedömning. Hoppas det intrycket håller i sig.

Kommentarer
Postat av: David

Bra att du fick ut lite mer längd, kanske går det att pressa ytterligare med ett anpassat skaft? Eller åtminstone behålla längden och förbättra precisionen? Det är åtminstone vad jag hoppas på när min G5 dyker upp med nytt skaft!

Förresten, hur ser det ut på Trispeedfronten? Såg att den inte fick vara med i Golftest USA:s test. Har du fått hem ditt dussin?

2007-04-26 @ 14:04:42
Postat av: Golfer

David: Fick mina Trispeed idag. Provputtat inomhus. Kändes bra. Återkommer med utlåtande under helgen.

2007-04-26 @ 16:42:00
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0