Nya ProV1 på banan

På inrådan av en kamrat som beskrivit nya ProV 1 med orden "underbar känsla" valde jag att sätta bollen i spel under dagens runda. Jag tidigare valt bort Pro V1 för jag har tyckt den varit för hård i skalet. När jag velat spela på en tourboll har jag istället valt Callaway Hx Tour 56.

Jag varvade under runda mellan Bridgestone e5 och Pro V1. Spelade dem dock aldrig sida vid sida. Här är mina intryck:

Längd:
Svårt att avgöra om den är längre än de bollar jag är van vid att spela. Jag fick dock inte den känslan. Snarare kanske något kortare, men det är svårt att avgöra.
Jag behöver en boll med hög bollbana, som e5 och Hx Tour 56, och det tyckte jag att jag fick med nya ProV1.

Spinn:
Jag upplevde att Pro V1 är lite mer känslig i det långa spelet än t ex e5. En skuren drive straffade sig mer med Pro V1 än med e5.
När det gäller spinn med wedgarna undrar jag om det finns någon boll som spinner mer. Bland de tourbollar jag provat så är Pro V1 den som spinner mest. "Drop and stop" stämmer bra.

Puttning:
En av de skönaste bollarna, om inte den skönaste, jag puttat med. Väsentlig skillnad jämfört med tidigare version.
Stabil.

Känsla:
Känslan i puttningen är redan kommenterad. I övrigt upplevde jag känslan i träffen vara mjukare än Hx Tour 56.

Hållbarhet:
Känsligare i skalet än e5.

Jag kan absolut tänka mig att spela med Pro V1. Tror dock att jag håller mig till en billigare boll. Det är en mycket bra boll, men på min nivå kan jag nog lika gärna spela med t ex Bridgestone e5.

Kommentarer
Postat av: David

Härlig bolläsning. Själv spelade jag e5 för första gången idag och jag saknar absolut inte Pro V1, och inte någon annan tourboll heller för den delen. 299:- för ett dussin Bridgestone, det är kalas! Ok, den spinner kanske inte som Pro V1 med en 50-meters wedge, men den stannar bra mycket snabbare än konkurrenterna i mellanprisklassen.

2007-04-15 @ 20:31:28
Postat av: Golfer

David: Kul att höra att du gillade e5. Köpte du dem på Easy Swing?

2007-04-15 @ 20:58:18
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: David

Nej. Jag skrev mail dit men de verkade inte så sugna på att skicka iväg bollarna, så det fick bli leverans från Dormy. Det funkade kanonbra! Jag hade gärna handlat från Easyswing annars, det är bra (tycker jag) att också gynna andra än de som redan är störst. Är det dags för Trispeed snart för din del?

2007-04-15 @ 21:18:11
Postat av: Golfer

David: Så Dormy har också e5, eller tog dom in efter din beställning? Vad fick du betala för frakten?
Hoppas på Trispeed inför nästa helgs spel, innan dess blir det nog inget spelat även om bollarna dyker upp. Har beställt dem från EasySwing som nästan hade blivit lovade leverans i fredags. Tyvärr dök dom inte upp så dom lär väl komma i början av veckan.

2007-04-15 @ 21:23:36
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: David

Jag frågade på Dormy (de verkade inte ha hört talas om e5) och de ringde någonstans och sa sedan till mig att det går bra att få bollarna. Tre dagar senare kom de i brevlådan. Frakten skulle vara 40:- men de bjöd den här gången, vilket uppskattas naturligtvis. Hoppas dina Trispeed dyker upp snarast!

2007-04-15 @ 21:38:47
Postat av: Golfer

David: Märkligt om dom inte kände till e5. Snyggt att bjuda på frakten, som jag annars tycker var låg.
Ska bli intressant att se om e5 dyker upp på deras webbplats.

2007-04-15 @ 22:32:16
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0