Hokuspokusverktyg för val av driver

Att välja driver handlar om anpassning till många olika parametrar. Det gäller att hitta en driver som passar just min sving, mittt sätt att träffa bollen, den hastighet jag lyckas få på klubbhuvudet, min uppfattning om hur ett snyggt klubbhuvud ska se ut, känslan vid bollträffen, ljudet vid bollträffen och inte minst plånbokens tjocklek. För att välja rätt driver som ger mest utbyte på banan i form av långa drivar som flyger just dit jag vill kräver möda. Det gäller att prova sig fram. Och det är ju jobbigt. Det vi golfare och det vet dom som lever på att sälja golfklubbor. Jag antar att det är därför som Hot Stix Golf tagit fram ett "hokuspokusverktyg" som genom några enkla knapptryckningar kan tala om vilken driver som passar just min sving.

Kul tidsfördriv och "drömverktyg", men mer än så är det inte. Ett sådan här verktyg kan inte ersätta en riktig s k custom-fitting eller test på range eller bana.

Nedan kan man se de fakta jag matade in och resultatet av analysen. Eller i alla fall en av analyserna. Jag gjorde analysen flera gånger och fick olika svar varje gång. Antar att det ligger i analysverktygen att sprida resultaten bland de märken som Hot Stix Golf säljer.

Intressant att notera var att jag rekommenderades så låga loft. Jag spelar idag med 12 graders loft. Varför säger då verktyget att jag ska ha så lågt som 9 grader? Knepigt. Jag tror snarare att de flesta av oss golfare borde ha högre loft, inte lägre. Kanske bara är ett bevis på att detta är ett tidsfördriv och inte ett analysverktyg att ta på allvar.

hotstix1
hotstix2

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Har du testat?
http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070416/SPORT/104160946&SearchID=73278259560015

Postat av: Golfer

Cecilia: Nej, men skulle gärna vilja hur löjligt det än kan se ut. Svingplan är svårt. Några svingar i en sådan manick skulle kanske bidra till bättre kroppsuppfattning i svingen.

2007-04-16 @ 22:10:38
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: ZOL

Hej- nu har du ett nytt inlägg om golf i Japan på min blogg- du får gärna länka om du vill!

2007-04-17 @ 10:21:01
URL: http://blogg.aftonbladet.se/159
Postat av: Cecilia

Förresten: Det är inte bra att du lägger ut såna här tester. Nu blev jag ju jättesugen att prova den där fyrkantiga drivern (FTi) från Callaway som jag blev rekommenderad av testmaskinen.
Det kan bli dyrt....

(Fast frågan är hur mycket man kan lita på det. Maken köpte ju TaylorMades nya helsvarta driver för en månad sedan, och har sedan dess slagit de längsta, rakaste drivarna hittills i golfkarriären även när han inte träffar optimalt. Men hur han än fyllde i testet kom den drivern aldrig upp...)

Postat av: Golfer

Cecilia: Klart du ska testa nya FT-i, men också nya Cobra Speed, som är ett billigare alternativ med hög MOI. Har ju ingen aning om vad du har idag, men du har ju sett på nära håll vilka underverk en ny driver kan göra. :-) Vad gäller testmaskinen är den ju bara ett kul tidsfördriv, men det är kanske svårt att inte ta intryck. Själv ska jag också testa FT-i. Hoppas den inte är längre än min Bang.
Förresten, vad hade maken för driver innan han bytte till den svarta TM?

2007-04-17 @ 12:23:32
Postat av: Cecilia

Oj, jag får fråga honom. Det var också TaylorMade i varje fall, och han köpte den i fjol så den är också en ganska ny modell. Men vi tjejer är ju inte riktigt så teknik/prylfixerade som ni män så beteckningen på den får jag kolla...
Och någon Cobra blir det INTE. Jag gillar inte Cobra. Hade både driver, träklubba o rescue från Cobra innan, men slog aldrig bra med deras klubbor (för högt!). Jag slår mycket bättre med Callaway.

Postat av: Golfer

Cecilia: Jag har samma erfarenhet av Cobra, högt och kort. Om FT-i är för dyr (den är ruggigt dyr) så kanske den nya Big Bertha 460 kan vara ett alternativ. http://www.callawaygolf.com/sv.CLUBS.Drivers.BigBertha460.html

2007-04-17 @ 17:31:09
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0