Test av Callaway FT-i

Så har jag då testat Callaways flaggskepp FT-i. 5.495 kr, är den värd pengarna? Det beror på. Jag och min sambo har en deal, eller snarare hon med mig, som går ut på att om jag köper en golfklubba så ska jag köpa något till henne för klubbans halva värde. Det betyder att en FT-i för mig kostar 8.242 kr. Om dealen ska följas. Hur som helst är det en bra deal. Det är i vårt hem aldrig frågan om OM jag ska köpa en ny klubba utan NÄR. I ärlighetens namn ska jag väl tillägga att dealen sällan följs. Som tur är...

I lördags tog jag FT-i:n med till rangen och jämförde med min Ping G5. FT-i går rakt, det är helt klart. Dessvärre går den ju rakt även när svingen kommer utifrån och in. Följden blir raka drives rätt ut åt vänster. Sådana slag kan ingen driver i hela världen korrigera. Rakt blir rakt. Klackade träffar däremot lyckas klubban något magiskt sätt styra in så att bollen landar i den ursprungliga slagriktningen. Skurna slag slicar, eller ska man kanske kalla det "fejdar". Många tror kanske att det inte går att "fejda" med en FT-i i draw-modell, men det går. Jag har provat. Igen. För jag lyckades även i samband med demon på Brollsta.

Träffen med FT-i känns ungefär likadant var man är träffar på träffytan. Nästan så att man med FT-i kan sluta prata om sweetspot. Hela träffytan tycks vara en sweetspot. Visst flyger bollen något längre när man träffar mitt på träffytan, men det känns inte som det skiljer så mycket så länge svingen är bra. Träffar man mitt i hörs det dock på ljudet och träffen känns då också möjligtvis något mjukare.

I längd jämfört med G5 är det ingen större skillnad. Möjligtvis att G5 är något längre. Den känns i alla fall mer explosiv i träffen och det hörs bra mycket tydligare när man träffar sweetspot.

Fujikura Speeder 586 är ett stabilt skaft för en svinghastighet på 80-90 mph i regular. Jag ligger i den nedre änden av den skalan och hade kunnat spela med ett något mjukare skaft.

Greppet tycker jag var aningen för tjockt. Det var märkbart tjockare än det jag har i min Callaway-spoon och trä 5. Lite märkligt. I jämförelsen med Ping G5 är skillnaden stor.

Så långt intryck från rangen. Nu till banan, Eskilstuna GK. En bana jag aldrig spelat med G5, men väl med ett antal andra drivers så jag tycker mig känna mina normala driverlängder på banan.

Så här fungerade FT-i:n på banan:
Hål 1: Svag fade. Hamnade i ruffkanten. Samma längd som jag är van vid på denna bana.
Hål 3: Fairwayträff. Mitt i. Kanske något kortare än normal längd.
Hål 4: Svag draw. Fairwayträff. Mitt i. En klubba kortare än normalt.
Hål 6: Utifrån och in sving. Rakt (!) ut i skogen, men träd- och stenstuds ut på fairway.
Hål 8: Utifrån och in sving. Rakt, men åt fel håll. Längd som normalt.
Hål 9: Rakt, men i fel riktning. Hamnade i ruffen, men i längd som normalt.
Hål 10: Utifrån och in sving. Rakt (!) ut i skogen. Out. Andra bollen, en riktigt usel sving som skickade iväg bollen på tok för högt.
Hål 12: Rakt, men åt fel håll. I alla fall lite. Hamnde i ruffkanten. Längd som normalt.
Hål 13: Fairwayträff. Mitt i. Bra slag, längre än normalt.
Hål 14: Fairwayträff. Mitt i. Bra slag, längre än normalt.
Hål 17: Fairwayträff. Mitt i. Bra slag, längre än normalt.
Hål 18: Fairwayträff. Mitt i. Bra slag. Längd som normalt.

Sex fairwayträffar. Sämre än min statistik över årets rundor där snittet ligger på ungefär sju.

Längden då? Ja, inte är den längre än andra, det är helt klart. Sammanfattningsvis kan man fundera över om genomsnittslängden på drivarna, oavsett fairwayträff eller ej. Får jag ut mer av FT-i än av någon annan driver? Och i så fall är det värt 5.495 kr (utan dealen med sambon)?
Svaret är nej på båda frågorna. Det som kan revolutionera mitt spel är inte en ny driver utan svingträning. (Vi får se hur länge jag kommer ihåg det.) Därför blev det ingen FT-i i min bag.

Läste en recension på nätet. Där stod att läsa om FT-i: "To try it is to buy it!"
Kanske stämmer för en del, men inte för mig. I alla fall inte just nu.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Vilken lysande deal din sambo förhandlat fram! Måste jag jobba på med maken (som nu vill köpa ny vagn, fast han bara haft den gamla i ett halvår). Dock blir det ju inte lika roligt när JAG vill köpa klubbor...
Tror det är klokt av dig att inte köpa drivern. Vänta tills du hittar klubban du verkligen förälskar dig i och som verkligen GÅR längre.

Postat av: Golfer

Cecilia: Förhandlat vet jag inte om man kan säga... :-)Ska han köpa vagn så kan jag rekommendera en trehjuling.

2007-06-13 @ 11:14:09
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0