Välja golfboll



Ja, jag är nog lite besatt av golfbollar. Inget konstigt med det egentligen. Är man utrustningsintresserad (-galen) golfare så är det klart att golfbollar intresserar. Under en runda utnyttjar man upp till 14 olika klubbor, men bara en boll. Eller man borde i alla fall bara utnyttja en typ av boll. För så är det ju, och det vi alla, att man ska hålla sig till samma bollmodell. Nu har ju jag lite svårt för det eftersom jag inte kan vänja mig av vid att söka efter den optimala golfbollen. Den där som är mjuk vid alla typer av slag, som spinner tillräckligt för att flyga långt, tillräckligt lite för att inte förstärka slicar och hookar och tilräckligt mycket för att stanna när jag vill den ska stanna på green. Eftersom jag letat så länge efter den perfekta golfbollen kan man ju undra om den där perfekta golfbollen verkligen finns.

Alla golfare svingar olika och träffar bollen olika. Vi har lärt oss att förstå och uppskatta fördelarna med custom fitting när det gäller klubbor, men utvecklingen har inte kommit lika långt när det gäller bollar. Men vi är snart där tror jag.

Det bollfabrikanterna försöker göra är att tillverka bollar som ska passa olika typer av spelare, men man är trots allt ganska bred i den anpassningen. De flesta större bolltillverkare har två tourbollar, en som är lite mjukare som spinner mer och en som är lite hårdare som spinner mindre. För en del spelare går den ena längre och för en del den andra. Vilka spelare som faller i de olika kategorierna kan inte tillverkarna veta. Och för den delen inte spelarna heller förrän de provat. Därför är egentligen alla dessa "objektiva" robottester av bollar eller subjetiva spelartester ganska ointressenta för det egna bollvalet. Visst är det kul att läsa hur en viss spelare upplever en boll, men det säger inte något alls hur en viss boll passar just ditt spel.

Jag tror att vi inom några år kommer att få se erbjudanden om custom fitting när det gäller bollar. Vad jag vet är det bara Brejans som erbjuder custom fitting av bollar. Hur noggrann den är vet jag inte, men jag är tveksam eftersom Brejan bara säljer ett bollmärke. Han kan säkert med hjälp av tester tala om vilken boll av just det aktuella märket, Srixon, som passar den spelare som gör testet. Men alla andra bollar då? De som har lite annorlunda egenskaper, hur vet man att inte någon av alla de andra bollarna på marknaden passar bättre? Idag finns också en Internettjänst som med hjälp av en mängd frågor om olika spinntal och vinklar kan hjälpa till att välja boll. Den är jag lite lockad att prova. Kostar några hundralappar och det kanske det är värt.

Jag har ju, såklart, provat både mjuka tvådelsbollar samt tre- och fyrdelade tourbollar. Av de senare har på senare tid den nya Bridgestone Tour B330 RX gjort gott intryck på mig. Än så länge har jag bara bara testat den under 15 grader. Ska kul spännande att se vad den kan göra för mitt spel när det är lite varmare. Under min resa till Portugal i januari fick jag ju intryck av att den för mig har lite mer sidspinn med drivern än t ex Titleist NXT Tour. Kanske är det så, kanske är det mentalt. Jag hittade detta citat häromdagen och det kan vara svaret på frågan om RX-bollen faktiskt spinner mer än NXT Tour för mig:

"Slower swingers just can't compress the ball enough, so they will only be activating the outside of the core. They will get the benefits of ball speed, but not the benefits of the softer center, so they will tend to spin this ball (Srixon Z-Star X) too much with the driver."

Och då snuddar vi vid något annat intressant när det gäller bollar, nämligen kompressionen. Förr var kompression något som användes flitigt i marknadsföringen genom att man sålde samma bollar med olika kompression. Numera talas det alltmer sällan om kompression. Jag har inte riktigt förstått varför till helt nyligen. Anledningen är att olika bollfabrikanter mäter kompression på olika sätt. Därför går det inte att jämföra kompressionen mellan bollar tillverkade av olika företag och därmed faller egentligen vitsen med att jämföra kompression över huvud taget. Om man dessutom betänker att en del pratar om kompressionen i hela bollen medan andra bara pratar om kärnan så är det ingen tvekan egentligen. Glöm kompressionspratet så länge det inte handlar om definitioner av typen "mjukare" och "hårdare". Sedan måste man tänka på vad som betecknas som mjukt och hård. Om en tourboll har en mjuk kärna och jag som "slower swinger" inte slår tillräckligt hårt på bollen kommer jag att uppleva den som hård trots att det "egentligen" är mjuk. Och då pratar vi om känslan vid bollträff med järn- och träklubbor. En boll som upplevs som mjuk eller hård vid puttning handlar om skalets egenskaper snarare än att bollen är hård eller mjuk i kompressionen. Dessutom, ska man komma ihåg, upplevelsen av en bolls hårdhet påverkas också av ljudet från bollträffen. Det har det gjort tester på.

Om man ska sammanfatta och och dra slutsatser av detta långa resonemang så är det att bollvalet är individuellt och man bör prova sig fram till vad som passar just den egna svingen och det egna spelet.
Ingen nytt under solen kanske, men ändå. Det är faktiskt så att man som spelare med lite högre handicap, kanske upp till 20, kan tjäna slag på att spela en tourboll. Det under förutsättning att man slår tillräckligt hårt på bollen så att man inte får för mycket sidspinn på den. Vilket i sin tur påverkas inte bara av svinghastigheten utan också av bollträffen. Träffar man bollen square ger det självklart mindre sidspinn än om man skär bollen. Sedan måste man ha ett närspel där man verkligen utnyttjar tourbollens spinnande egenskaper runt green, har man inte det finns det andra billigare bollar att spela med.

Jag tycker rådet som en representant från Titleist gav i en intervju jag nyligen tagit del av är bra:
du ska välja boll med utgångspunkt från ditt spel runt green.
Börja bakifrån, dvs inte från tee när du funderar över bollval. Långa bollar finns det gott om, men alla har inte samma känsla och spinner inte som tourbollar gör runt green.

I år är urvalet bollar ännu bredare och större än tidigare. Det är bara att köpa tre, fyra trepack bollar och prova sig fram till vilken boll som man trivs bäst med. MIn lista kommer dock som vanligt att vara lite längre än tre.

Kommentarer
Postat av: David

I min bok är detta 2009 års bästa blogginlägg hittills!



Numera säljer Brejans både Srixon och Bridgestone. Vad de kan om andra märken vet jag inte, men jag misstänker att märkena är valda med omsorg...



För mig står Bridgestone RX, Srixon Z-star och Callaway Diablo högst upp på testlistan, tillsammans med nya Zip från Wilson och Soft Feel från Srixon. Och Nike One Vapor. Och så måste jag spela mer med Trispeed och kanske Burner. Kanske dags att uppsöka en psykolog...

2009-03-16 @ 18:57:40
Postat av: Golfer

David: Kul att du gillade inlägget. Zip, det är väl samma boll som i Sverige heter Px3?

2009-03-16 @ 20:26:21
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: David

Px3 kom för rätt länge sen, den uppdaterade versionen, Px3 Soft Spin ska vara samma som Zip. Det var då de började prata om zero compression. I kärnan alltså... Ruskigt skön boll att spela med, med klart fokus på känsla och kontroll. Inte lång direkt. Medel snarare för mig i alla fall.

2009-03-18 @ 20:12:28
Postat av: Johnny

Hej Golfer



Jag skulle vilja komma i kontakt med dig men din hotmail adress fungerade inte.



Har du någon annan man kan använda?



MvH



Johnny

2009-03-24 @ 20:36:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0