Golfcourse 2009

Ett nytt år. Nya chanser att ta tag i träningen och att förbereda sig inför säsongen 2009.
Idag tog jag första stegen mot "golfcourse 2009" genom att åka till golfhallen för en timmes svingträning. Kändes bra att få slå bollar igen. Dessutom satt bollträffen väldigt bra och inte minst drivern kändes bra. Att stå sådär i en inomhushall tror jag kan vara välgörande för svingen. Man behöver inte bry sig om hur långt bollen flyger utan kan helt koncentrera sig på svingen.

Med till hallen hade jag ett litet träningshjälpmedel jag fått med tidningen Today's Golfer. Vitsen med de ihopsatta plaststavarna är att man ska få hjälp med bollplaceringen. Det finns markeringar på stavarna. Handduken har jag lagt där för att tvinga mig själv att inte komma utifrån i svingen. Det är ju annars ett av mina problem, eller egentligen det största eftersom jag förlorar längd genom ett utifrån-och-in-spår.



Det finns ett annat knep man kan använda en handduk till förutom att torka boll och klubbor på. Det är att lägga den en knapp decimeter bakom bollen. Då tvingas man gå lite brantare på bollen och därmed lär sig att träffa bollen först och marken därefter. Testade även detta träningsknep som jag nyligen läst om i en tidning. Funkade inget vidare. Om det berodde på min sving, handduken eller dess placering har jag svårt att säga. Jag tycker dock att jag normalt träffar bollen före marken även om jag småduffar ibland.

Sedan har jag gjort några situps också.
Läste ett inlägg på golfbloggen backspin.se skrivet av Cia, som även bloggar HÄR, att det är viktigt att träna bålen. Så då får jag väl göra det då. Här nedan är en "före-bild" på mina mage så att jag i höst ska kunna ta en "efter-bild", jämföra och räkna schackrutorna. Bilden blev lite mörk, men klickar man på den ser man på min dator tydligt de ytliga magmusklerna som nu alltså ska bli ännu stabilare och starkare.



God fortsättning!

Kommentarer
Postat av: Markus Stöld

Hej,



Jag står själv och kör i golfhall då och då, men när det gäller "Att stå sådär i en inomhushall tror jag kan vara välgörande för svingen." vill jag nog inte håla med om. Av egen erfarenhet totalförstörde jag en säsong för ett par år sedan då jag hade stått och slagit in i ett nät 100-tals bollar flera gånger i månaden under vintern. Svingen, bollträffen och allt kändes perfekt. När jag sedan kom ut på banan upp täckte jag att svingen jag tränat in genererade en fullständigt sjuk skruv på bollen jag aldrig hade haft förut.



Det mer eller mera spoilerade hela den säsongen. Jag hittade inte tillbaka till min gamla bollträff eftersom den felaktiga var så hårt inövad.

2009-01-02 @ 23:54:04
Postat av: Anders

Ja man får passa sig så att man inte bara står och slår på måfå. Kontrollerat och genomtänkt är nog nyckeln. Golfer, är det din logga jag ser på plaströren?

2009-01-03 @ 09:26:48
Postat av: Golfer

Markus: Ja, den där faran finns. Har hört liknande historier.

---

Anders: Nej, det är inte min logga utan den för tidningen Today's Golfer. Kolla på www.todaysgolfer.co.uk

2009-01-03 @ 11:08:48
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: Cia

Jamen... de där små USB-minnena tränar ju höftböjarna mer än magen, när de har fötterna fast i datorn.

;-)

Postat av: Golfer

Cia: Det var väl det jag tyckte, de där situpsen tog inte så mycket.

2009-01-06 @ 17:54:51
URL: http://golfers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0