The search for the perfect whisky

Jag har nu läst ut Tom Wishons bok "The search for the perfect driver". Det finns mycket att säga om den och det kommer jag nog att göra framöver här på bloggen. Om jag orkar.

När jag läste de sista sidorna på tåget i morse slog det mig att jag söker efter den perfekta whiskyn på samma sätt som jag söker efter den perfekta whiskyn.

I garderoben står förnärvarande fyra drivers. Under säsongen har jag sålt en och köpt två. Nu finns funderingar på att investera i ytterligare en. Eller om jag ska nöja mig med att byta skaft i min Ping G10-driver. Vi får se.

I whiskyförrådet står ju nu 14 olika whisky, varav 13 är maltwhisky. Utan att ha räknat kronor och ören tror jag faktiskt att det relativt nuvunna maltwhiskyintresset under det senaste året kostat mer än mina "driveraffärer".

Idag har jag tillsammans med min whiskykamrat inhandlat en BenRiach 10 yo. Normalt brukar vi köpa olika sorter på varsitt håll, men nu har vi alltså gått ihop om en flaska. Det är ju smart, för då räcker pengarna till flera olika sorter. In search of the perfect whisky...



Jag gissar att det inte går att hitta den perfekta whiskyn, precis på samma sätt som det inte går att hitta den perfekta drivern. Men. Efter att ha läst Tom Wishons böcker och bombarderats med hans budskap om customfitting (och det i en djupare betydelse än att prova några olika drivers på rangen eller i simulatorn) känner jag mig nästan lurad av golfindustrin som varje år säger sig göra bättre och bättre drivers. Om jag inte fattat det tidigare så är det inprätat nu. Begränsningarna för vad som är möjligt är begränsade. Utvecklingen ligger mer i att anpassa klubborna efter spelaren  än att hitta på nya tekniska innovationer.

Wishon går hårt åt de stora företagen som säljer "one-driver-fits-all" och belägger sin tes med mängder av tekniska beskrivningar av hur golfsvingen fungerar och vilka krav det ställer på utrustningen vad gäller klubbhuvud, skaft och grepp. Tänk att det finns så mycket att veta! Mycket intressant.

Men faktiskt är det också så att det nästan blir för mycket av det goda. Med så mycket att veta, så mycket att ta hänsyn till, och så mycket att skräddarsy efter, måste ju risken för att det blir "fel" någonstans vara stora. Frågan är bara om den risken är större än den om man "köper från hyllan" i tron om att "one-driver-fits all".

Kommentarer
Postat av: Jocke

Det är ett dilemma det där med alla dessa drivers. Spelade troligen årets sista 18-håls runda idag. Kolla in bilderna från detta på min blogg. Svårt att tro julborden startar om drygt en månad. Ha det....

2008-10-25 @ 16:53:19
URL: http://sicutmorisest.blogg.se/
Postat av: Anders

Ska spela min troligtvis inte sista 18-håls runda imorgon med med favvodriver Callaway FT-3(enda driver förutom en 350cc cobra som var skit....) Känner inte att jag vill byta ut min FT-3 då den går rakt och så lång jag behöver. Dricker just nu den utlimata perfekta whiskyn Famous Groose som är en blandning av mina favvo singel malt McAllan och Highland park. Visst finns det massor med single malt, Bowmore, laphroaig, Ardbeg. mm mfl. men priset för dom tycker inte jag är värt mer än högst en flaska eller kanske en halv för att få smaka men det är inget man återkommer till de dyra flaskorna. Därför är Famous min ultimata Whiskey. Eventuellt en 12 årig Mcallankunde vara den i alla falla på taxfree :)

Postat av: Golfer

Jocke: Såg fint ut.

---

Anders: Aha, Famous är en blandning av McAllan och Highland Park? Innan jag upptäckte single malt var det Famous som gällde i mitt glas.

2008-10-25 @ 22:39:58
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag vet inte varför, men jag fastnar vid din blogg haha:) bra är den! kramar

2008-10-25 @ 22:45:26
URL: http://emmiealina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0