Nödhål

Hål 12 på Forestbanan, Vidbynäs, kan man ha olika uppfattningar om. Visst är det ett vacker hål. Och utslagsgivande, inte minst in samband med matchspel, men är det ett bra golfhål? Nej, jag tycker det är ett riktigt nödhål. Efter att ha dragit banan genom ödemarken behöver man så småning om vända tillbaka mot klubbhuset igen. Naturen är inte alltid anpassad för att anlägga golfbanor i utan problem. Blir det problem så gäller det att lösa dessa på ett bra sätt och det kostar ibland stora pengar. Min uppfattning är att man i samband med hål 12 på Forestbanan stötte på problem, inte bara med naturen utan även problem av ekonomisk karaktär för här känns det som man sparat på slantarna.

Om man vill eller tvingas lägga ett hål rakt över en sjö måste man se till att greenområdet anpassas på ett sådant sätt att det finns chans att spela hålet på olika sätt. Det finns knappast i detta fall. I alla fall inte på flera roliga sätt.

Greenen är smal och svårträffad. Går man över greenen till vänster hamnar man i en bunker och har sedan ett svårt bunkerslag med lite green att landa på och bakom greenen sluttar det ner mot vattnet. Går man från tee över greenen till höger finns det chans att landa på en spelbar yta, men dit är det långt. Så långt att de som upplever hålet som svårt knappast når dit. Skulle tro att det är 160, 170 meter dit. Går man vänster om hålet, vilket de flesta gör som inte går i vattnet, hamnar man i det som ofta kallas för "skiten". Det betyder att området består av vildvuxet gräs, jord och sten. Där låg jag senast. Fyra meter från greenen, i en grop. Hur kul är det?

Nej, detta är inget bra hål. Gör om greenområdet så att det blir mer spelbart! På så sätt blir detta både ett bättre och roligare hål. Svårigheterna lever ju kvar ändå. Inte minst i huvudet på oss golfare som har att välja klubba för att nå greenen på andra sidan vattnet, 130-140 meter bort.

image752

image753

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0