Alla kan göra misstag

På 80-talet, för många, många år sedan, ansvarade jag för marknadsföringen av de två första Swedish Army Tattoo som gick av stapeln i Strängnäs. Arrangemanget växte senare och fyllde så småning om Globen flera gånger om.

Vi första Swedish Army Tattoo skulle vi ha besök av en militärorkester från Tjeckoslovakien och en från Östtyskland. Det var en spännande resa fram till premiärdagen. Det började med att vår kontaktperson från Tjeckien, som jag hade varit med och haft ett antal möten med bl a på tjeckiska ambassaden, slängdes ut ur landet pga av spioneri. Vad han hade gjort och i vilket sammanhang fick jag aldrig veta, men ut ur landet förpassades han.

När det började närma sig premiärdagen slet vi för att få allt på plats. Orkestermedlemmar skulle inkvarteras, annonser skulle publiceras och programblad skulle tryckas. När portarna öppnades för genrepet hade fortfarande inte programbladen kommit från tryckeriet. Det började bli lite tufft för mig som ansvarig för att programmen verkligen skulle vara på plats i tid. 30 minuter före första tonen dök programmen upp. Väldigt snygga med de medverkande orkestrarnas flaggor i ett vacker flaggspel på omslaget.

Programmet delades ut gratis till besökarna. Vi hann inte ta betalt eftersom programmet var så sena. Sist att få programmen i sin hand var orkesterledarna från respektive land. När programmet nådde den östtyska ledarens utbröt nästan världskrig.

Vad är det första man gör när man får en tidning eller broschyr i sin hand som man själv är med i? Jo, man bläddrar fram sidan där man är med för att läsa sitt namn eller se sin bild. Det var precis vad den östtyske orkesterledaren också gjorde. Bläddrade fram presentationen. Tittade på den fina bilden av orkestern och tittade på flaggan invid bilden. Flaggan! Han upptäckte direkt det jag och reklambyrån som gjort programmet inte lyckats upptäcka trots otaliga korrektursvängar. Flaggan invid den Östtyska orkesterna var den Västtyska.

Orkesterledaren gjorde det man gör när man blir förolämpad. Man blir förbannad. Han reste sig upp och beordrade sin orkester att packa ihop. Det skulle inte bli spelat en enda ton. Det var beslutet. In trädde då den diplomatiske chefen, han som jag träffat spionen tillsammans med. Han lyckade få orkesterledaren på andra tankar genom att lova att alla programblad som redan var utdelade skulle samlas in igen. Det räckte med en blick på mig så var jag iväg tillsammans med ytterligare några pigga och svettiga arbetskamrater. Alla program samlades in. Det lokala tryckeriet Lood & co kontaktades. Frågan till dem var lite speciell: "Kan ni trycka pappersetiketter i storlek 2x3 cm med tryck av Östtyska flaggan på? Allt måste vara klart i natt." Självklart kunde dom det. Det trycktes drygt 5.000 etiketter med flaggor som klistrades in i de 5.000 programbladen under natten och förmiddagen av en pluton med värnpliktiga från P 10.

Allt gott till slut. På premiärföreställningen kunde de snygga programbladen säljas som om inget hade hänt. Och få var de besökare som såg att den lilla flaggan bredvid en av orkesterarna var ditklistrad i efterhand. Och jag fick behålla mitt jobb. Misstag kan alla göra, men bara bra chefer tillåter det. Jag har haft flera sådan chefer. Några år senare var det nämligen dags igen. Även den gången hade jag en bra chef. Han tyckte väl inte att det var helt lyckat när jag klev in på hans kontor och berättade att jag klantat till det rejält i samband med att Påven talade inför ett stort pressuppbåd på Arlanda. Det är dock en helt annan historia som jag själv inte riktigt kommit över än, trots att det nära 20 år sedan. Och den historien har inget alls med golf att göra. Det har egentligen inte den första historien heller, men den har med tryckfel att göra. Och tryckfel, det kan förekomma i både golfkataloger och andra skrifter. Det bästa är om de hinner upptäckas innan skriften är tryckt eller spridd. Då hinner man dra i nödbromsen och rätta till felet. Jag har varit med om sådana händelser också. Men de är inte lika spännande att berätta om.

(Detta inlägg slutade tidigare i några rader om GolfStores katalog för 2008. Jag hade lyckats hitta den på nätet, men det visade sig att katalogen bara låg ute en kort stund för test. Därför är den nu borttagen. Länken kommer att läggas upp igen så snart katalogen är publicerad "på riktigt". Länken är borttagen på mitt initiativ. Jag vet hur det känns när saker publiceras för tidigt och jag vet hur retligt det är när man upptäcker korrekturfel.)

Kommentarer
Postat av: Dan

Jag hann ju "tyvärr" läsa hela katalogen och till och med kommentera en grej vilket förviso inte helt hade med katalogen att göra, men jag undrar om du hann läsa det? Ang. Clevelands järnset..
:)

2008-03-06 @ 14:34:42
Postat av: UTE

Hur var det med grå arbetskraft?
Hälsningar
UTE

2008-03-06 @ 14:35:18
URL: http://ute.blogg.se
Postat av: Jonas

Dan: Var glad att du hann. Katalogen kommer säkert upp snart igen. Jag vet inte mycket om Cleveland-klubborna. Jag har läst om dem och känt på dem i butiken. Jag tycker de röda är snyggare än än de gula. Skulle ögat välja blir det därför de röda, men skulle svingen få bestämma skulle det bli de gula.
---
UTE: Ingen pratade om det. Undrar om inte de hjälpsamma soldaterna bytte "övningen" den där natten mot en ledig dag. Kan ha varit så.

2008-03-06 @ 20:15:04
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0