Plötsligt så händer det bara

Jag har beställt nya järnklubbor. Bara sådär. Pang, bom och så ska många tusenlappar bytas mot nya klubbor inom några veckor.

Var på EasySwing idag och gjorde en utprovning. Något helt annat än den hjälp jag fick i "butiken-utan-namn" som jag skrev om i förra veckan.

Ingångsvärdena för klubbvalet var att hitta en klubba som är förlåtande, som hjälper mig att få höjd även med de långa järnen, som inte är för stor och blaffig i de kortare järnen och som har en skön känsla. Sedan hade jag en tanke också på att välja grafitskaft för att skona den tennisarm som ibland gör sig påmind även om besvären i princip är borta. De stålskaft jag har i mina Ping G2-järn har en vikt på drygt 90 gram, därför var tanken att kliva ner en bit till strax under 90 gram.

Svinganalysen visade att jag får mer ut av en klubba som är lite tyngre. Svinghastigheten är ungefär densamma oavsett om vikten på skaftet är 95 eller 75 gram, däremot är bollträffen och kontrollen klart bättre med en tyngre klubba. Detta fenomen beror på att svingen i sig är långsam, men jag har en ganska snabb baksving och risk finns att det blir ostadigt i vändningen på toppen.

Efter att ha provslagit klubbor med olika varianter av skaft och olika klubbhuvuden föll valet på Mizuno MX-950 med ett 90 gram grafitskaft. MX-950 är ett smitt sett av hybridliknande karaktär. De korta järnen är långt ifrån blaffiga och setet avslutas med en hybrid. Lite speciellt, dessutom snyggt set.

"The MX-950 simplifies the building of a modern high performance iron set with a blended run of hybrids and irons.
Two high flying, hybrids (21 and 24 degree) directly replace traditional 3 and 4 irons, with hollow technology irons (5-7) offering mid set flight and distance, and Grain Flow Forged short irons (8-PW) for precision in the short game."

Jag har beställt pw-j4, där j4 är en hybrid på 24 grader. Skaften blir en halv tum förlängda och lie något upprätt.



Har googlat efter recensioner av setet. Hittade bland annat denna uttömmande beskrivning. I den recensionen kan man bl a läsa:

"I really enjoyed my time with these clubs. If you need distance, feel, forgiveness, and workability all out of one club -- you have arrived. These represent a great leap forward. Even the pros are playing them. I'm certain that they get a weekly tweak and re-tweak on the tour van, and I think the top lines are thinner, and the soles not as wide -- but they are playing 950's out there for a reason -- THEY WORK! "


Kommentarer
Postat av: Peter

Värsta gubbklubborna ;) Skämt åsido så har jag föregångarna MX-900 men det blir nog att byta till MP-60 då det snart är rea på dom :)

2008-06-17 @ 20:53:40
Postat av: Richard

Vad nu detta!!!!!! Sover Dolly Parton på ryggen, har påven en lustig mössa, spelar golfer Ping??Givetvis!

Men nu är tydligen världens ordning rubbad. Mizuno... det var som tusan :-] Hoppas de ger dig det du söker.

2008-06-17 @ 21:14:37
Postat av: Golfer

Peter: Så är det. Snart 50, men bara snart. Jag testade MX-25 också. Lite mjukare i träffen, men jag behöver mer hjälp än de kan ge i de långa järnen. Funderade också på en combo mellan MX-19 i j4-j6 och MX-25 i j7-pw, men MX-25 och MX-19 var inte snygga ihop. Testade också Clevelands "gul" järn. Sköna! Föll dock på att de inte kan erbjuda tillräckligt tunga grafitskaft i custom...och dessutom är jag inte så förtjust i Vijai...



---

Richard: Lugn och fin, Ping-drivern och -wedgarna är kvar. ...men visst finns det ett sug efter Mizuno-wedgar.

Tack, hoppas jag med.

2008-06-17 @ 21:35:42
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: alex

ah, det där ser ju toppen ut o visst var det grymt med lite custom fitting?

Snart åker man till USA och jag hoppas lite att jag hittar någon skön golf butik där. Har hört att man kan köpa skaft för typ 8-10$, risken e att man kommer hem med några dynamic-x skaft i väskan :-D

2008-06-19 @ 11:31:19
URL: http://alst74.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0