Golf är en billig sport

Ibland hör man icke-golfare tala om golf som dyrt. Jag vet inte riktigt vilka referensramar de icke-golfarna har som säger så. Visst kan jag hålla med om golf inte är den billigaste sporten, men om den är dyr handlar helt och hållet om vad man jämför med. Det går att spela golf på billiga pay-and-play-banor. Och det går att vara medlem i billiga klubbar av "brevlådetyp" (tycka vad man vill om det systemet, men det finns). Det går också att vara medlem i andra klubbar som inte tömmer plånboken. Man kan också köpa billig men bra, begagnade klubbor. Man kan också köpa billiga och bra nya klubbor om man låter bli de mer välkända märkena. Kläderna behöver inte heller kosta skjortan (haha). Sedan beror det såklart vad man jämför med. Barfotalöpning är billigt. Simmning likaså om man låter bli badhuset.

När jag öppnar plånboken för att köpa golfprylar brukar jag ibland tänka "det hade varit mycket dyrare om du åkt motorcykel eller seglat". Idag slogs jag att det även går att jämföra med något annat. Ingen sport, men väl ett fritidsintresse. Jag tänker på musiklyssning. Inte vilken musiklyssning som helst utan sådan där nördig musiklyssning som sker med stora högtalare och guldkablar. Det är dyrt det.

Den här högtalaren spanade jag lite på vid mitt besök på HiFi-klubben idag:

image615

Ingen bra bild, men högtalaren kostar 146.800 kr. Även om man får ett par är det mycket pengar. I alla fall för mig. Inte blir det billigare när man betänker att det krävs en del annan utrustning för att göra högtalarna rättvisa.

Väl hemma, och det utan köpta högtalare, surfade jag in på hifiklubben.se och letade reda på högtalarna på bilden. Jag kunde då konstatera att de inte alls var så dyra som jag trodde. I alla fall inte om man jämför med dessa:

image616

319.800 kr!

Golf är billigt! Undrar vad jag ska köpa härnäst?

Kommentarer
Postat av: David

Hehe, tror du att högtalarna går att koppla till en ipod...;)

2008-02-22 @ 21:19:46
Postat av: Cecilia

Sen betalar man EN årsavgift till golfklubben och får vara där så mycket man vill. Spelar man som en tok hela säsongen, och hela vintern dessutom, blir det faktiskt ganska billigt...
Och man springer ju aldrig på stan och gör av med pengar en solig lördagsförmiddag ;-)

2008-02-22 @ 23:32:14
URL: http://blogg.skanemedia.se/ceciliaisberg
Postat av: gojo

Allt är billigt om man är tillräckligt rik...

2008-02-23 @ 02:54:23
Postat av: Golfer

David: Nja, du får nog ha lite kraftigare grejer för att få ljud i de där högtalarna. :-)
---
Cecilia: Så sant.
---
gojo: Kul att du hittade hit. Och jag håller med dig också. Din kommentar ledde mina tankar till en annan form av rikedom. Den man får när man går på golfbanan. Då pratar vi inte pengar utan jag tänker på att man blir rik på intryck. Allt är ju inte bara pengar. Även om man inte är gjord av pengar kan man vara rik på annat och i andra avseenden. Det är inte att förringa.

2008-02-23 @ 14:17:52
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: virvla

jaaaaa, nu kan du köpa vilka klubbor du vill, för oavsett så har du ju "tjänat" en hacka på att tycka om golf och inte hifiprylar...köp porsche-kläder.

2008-02-23 @ 18:24:21
URL: http://virvla.se
Postat av: Golf

Men vilken golfbil man kan få för dem pengarna =)

2008-03-28 @ 23:58:34
URL: http://www.golf-guide.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0