Gammal och cool, ung och galen?

För 22 år sedan delade jag en lägenhet med en kurskamrat i Jönköping. Vi kände inte varandra sedan tidigare utan hamnade helt enkelt bara i samma lägenhet efter att ha sökt studentbostad. Igår träffades vi igen. Det var andra gången på 22 år vi sågs och jag blev först nu varse att han spelat golf sedan han var en liten parvel. Han nämnde under kvällen sådär i förbifarten att han varit i Skottland och inlett säsongen några gånger och att han varje år var i Skåne och spelade. Det var just det där med "i förbifarten", lite coolt så där, som fick mig att fundera. Han nämnde golfandet så självklart. Det gav mig perspektiv på mitt eget golfande och mitt eget golfintresse. Jag är ju smått "golfgalen".

Tankarna som for genom huvudet var att det kanske är så att vi som fastnar för golfen i vuxen ålder blir mer galna.
Kan det vara så?

De som växt upp med golfen i sitt liv har liksom skapat ett naturligt förhållande till sitt golfande, medan jag som i sammanhanget är en "ung golfare" med mina elva år på banorna, utvecklat någon form av besatthet.
Är det så det är?

Kommentarer
Postat av: Markus Stöld

Jag är född -78 och började spela golf -82. Har varit med ganska länge inom golfen (iaf procentuellt) och jag tycker att det är exakt så du beskriver det. På jobbet är vi många som spelar golf, men alla de som är riktigt besatta och inte kan "koppla bort" golfen är s k "newbies". Låt gå att en del trillat ner som singelhandicapare, men de är ändå newbies när man räknar antalet aktiva år.



Det kanske är som i allt annat här i livet. Ju längre man håller på med något, ju mer mognar man :-)

2008-12-05 @ 21:54:14
Postat av: Golfer

Markus: Känns ändå på något sätt okej att vara "newbie" när man är 46. :-)

2008-12-05 @ 22:50:51
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: Andreas Åman

Jag håller med att jag är lite besatt av golf. Beror nog på min person, när jag går in för något så blir det oftast till 110%. Jag vill läsa allt och gärna veta mycket om det mesta. Så har det blivit för mig med golfen också. Läser och ser mycket om golf (resultat, material, mode, banor m.m.). Min tjej brukar säga att så fort jag börjar prata golf så lyser jag upp som ett litet barn :)

2008-12-08 @ 09:21:34
Postat av: Golfer

Andreas: Tänk vilken lycka för våra kära att veta precis vad som krävs för att vi alltid ska vara glada.

2008-12-10 @ 07:15:35
URL: http://golfers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0