Bollförrådet 9, Srixon

Thomas Björn är den spelare som fick mig att uppmärksamma Srixon och deras bollar. Idag är deras affischnamn bl a Henrik Stenson och Jim Furyk på herrsidan och Laura Davies och Karrie Webb på damsidan.

Det jag gillat med Srixon från första början är att man varit tydlig med för vilka svinghastigheter som deras bollar är anpassade efter. Andra bollfabrikanter har nöjt sig med att prata om bollar för "slow swingers", "average swingers", "tourplayers" eller helt enkelt undvikit att gruppera sina bollar efter svinghastighet. I grunden handlar det ju om att sälja så många bollar som möjligt och kan man inte erbjuda marknaden bollar för olika svinghastigheter så gynnar det knappast inte försäljningen att gruppera sina bollar.

Callaway och Titleist har alltid varit varit försiktiga med att prata om svinghastigheter kopplat till sina bollar. Vid något tillfälle för några år sedan hade jag kontakt med Callaway om svinghastigheter för deras tourbollar och fick svaret att man kan spela deras tourbollar ner till en svinghastighet på 70 mph.

Sedan man kan undra vad det här med svinghastigheter egentligen betyder. Kan det vara så att det är ett säljknep att hänga upp sina olika bollmodeller på svinghastigheten? Kan det vara så att Callaway och Titleist m fl i själva verket inte alls varit rädda för att sälja färre bollar om dom grupperade sina bollar efter svinghastighet utan att man helt enkelt inte tyckt att svinghastighetsindelningen betyder något? Jag vet inte. Jag tror sanningen ligger någonstans mittemellan. Det finns mer som skiljer golfare åt än svinghastigheten, därför är det lite endimensionellt att tro att det bara är svinghastigheten som avgör vilken boll som passar bäst för en spelare.



AD333 - rekommenderad svinghastighet 80 mph+: Englands bäst säljande boll 2008. Detta är den andra versionen av denna boll. Den första tyckte jag spann för mycket med drivern, vilket gjorde att jag tappade längd. Det här är en riktigt mjuk boll med mycket spinn på green för att vara en tvådelsboll. Jag har spelat ganska mycket med den här bollen, men kan inte riktigt bestämma mig för om jag har förtroende för den. Känslan från den första versionen lever kvar. Jag tycker ibland att det spinner lite mycket med drivern, men samtidigt (och just därför?) ger den mig bra längd.

Trispeed - rekommenderad svinghastighet 70 mph+: En tredelsboll för dem som svingar lite lugnare. Den här bollen är också riktigt mjuk, men den känns ändå lite hårdare än AD333 och Soft feel. Det beror troligen beror på mellanlagret i bollen, det som ska göra att den ger extra längd. Och den går långt. En av de längsta jag spelat med. Jag var exalterad i början över bollens längd, men eftersom den inte gav det spinn på greenerna som jag hoppats på valde jag att prova andra bollar. En av dessa andra var Soft Feel.

Soft Feel - rekommenderad svinghastighet 70 mph+: Jag avslutade säsongen 2008 med spel på denna boll. Den är riktigt mjuk och skön och ger mig bra längd. Enda svagheten för mig är spinnet på greenerna. Inför 2009 kommer denna boll i en uppdaterad version som ska bli kul att prova även om jag inte tror den kommer att spinna mer. Det är ju fortfarande en distansboll. Vilken av bollarna AD333 och Soft Feel som är längst för mig har jag svårt att säga, vilket troligen betyder att ingen är märkbart längre än den andra.

Z-URS - rekommenderad svinghastighet 80 mph+: En tourboll för oss "slower swingers". Denna har jag slagit en av mina längsta drivar med. Den spinner dessutom mycket. För mycket för mig faktiskt. Det blir ett helt annat spel för mig med en boll som tvärstannar på green. Återstår att se hur Bridgestone B330-RX uppför sig för mig. Förhoppningsvis spinner den inte lika mycket som Z-URS men lite mer än t ex Titleist NXT Tour.

Även om Z-URS är gjord för 80 mph+ och B300-RX för 85 mph+ så upplever jag den senare som mycket mjukare, vilket är en intressant iakttagelse och upplevelse med tanke på diskussionerna om rekommenderas svinghastighet för olika bollar.

Läs mer om Srixon och deras bollar HÄR.

Kommentarer
Postat av: David

Mycket läsvärda inlägg och fina bollbilder! Jag tycker mer och mer att man kan fokusera på Srixon och Bridgestone och strunta i resten när det gäller bollar. Inför 2009 så är Trispeed 1:a i bagen men den kommer att utmanas av RX. Jag kommer nog också att testa nya Soft Feel, som säkert kommer att vara billigare än de andra två. Det ska bli kul att läsa om hur RX sköter sig på din golfresa till Portugal. När bär det av?

2008-12-28 @ 20:50:20
Postat av: Golfer

David: Kul att du följer och uppskattar mitt lilla "ledighetsprojekt". Just nu är avsnitt 10 om Titleist på gång.

Det bär av den 25:e januari.

2008-12-28 @ 21:45:17
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ha en trevlig kväll! :)

2008-12-28 @ 21:50:51
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Anders T

Jag lyckades hitta begagnade Srixonbollar billigt när jag var i Thailand. De hade 6 begagnade bollar i en påse för ca 35 kr. Lyckades hitta tre påsar med 5 Z-URS i varje :)



Rätt ok att betala 105 kr för 15 Z-URS och 2 AD333 och en Softfeel.



Skall be spännade att se om man kan få någon spinn med Z-URS, spelade med "stenkulor" 2008.

2009-01-02 @ 16:05:46
Postat av: Golfer

Anders T: Bra pris! Du kommer absolut känna skillnad om du är vad vid stenkulor. Hör gärna av dig och berätta hur bollarna funkade.

2009-01-02 @ 23:00:34
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: Anders T

Golfer: Japp, skall höra av mig. Plockade även upp en billig Srixon-keps :)



Är stor Stenson-fan, så jag skall gilla Srixonbollar har jag bestämt mig för :)

2009-01-03 @ 07:06:37
Postat av: Golfer

Anders: Det är riktigt, man måste ha förtroende för bollen man spelar.

2009-01-03 @ 11:10:18
URL: http://golfers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0