Bollförrådet 5, Maxfli

Ännu ett avsomnat märke. Maxfli ägdes under en period av TaylorMade, men är nu sålt om jag inte minns fel. Maxfli gjorde bollar för olika segment men när TaylorMade åter igen drog igång bollförsäljning under eget märke sålde man Maxfli. Jag har för mig att man sålde varumärket till en sportaffärskedja, men jag kan ha fel där.



Den gula XS (som i Extra Spin) får mig att tänka på de sköna vårdagarna på Haninge golfklubbs range i början av min golfarkarriär. Jag bodde hyfsat nära och åkte dit med mina färgade bollar så snart snön smälte.

A10-bollen har relativt nyligen sålts för 99 kr dussinet på Stadium. Att bollen finns i mitt förråd är mer en slump. För mig är det en stenkula. Däremot har jag en kamrat som förr höll denna boll som en favoritboll och han upplevde den som mjuk. Kanske beror det på att han har lika mycket muskler som en bärgningsbil har under huven. Kanske är det därför han kallas för Bärgar-Lasse eller så beror det på helt andra saker.

Noodle-bollen var en av de första lågkompressionsbollarna som kom. Jag gillade dock aldrig den bollen. Jag vet inte varför. Fult märke på den. Kan ha varit det.

Nästa boll, den det står Dura-Wound på, vet jag inte något om. Troligen en gammal hitteboll av äldre modell.

Den sista, däremot, EXT, den köpte jag på Budget Golf i Täby för sisådär fyra år sedan. Den var en liten snackis när den dök upp. Skulle vara en mjuk tredelsboll. För mig var den allt annat än mjuk, men bra längd gav den. Minns att jag spelade en sen höstrunda med denna modell på Hooks GK hösten 2005. Slog en lång och bra drive på den där hålet som sluttar ner mot herrgården. Kan det vara 18:e på skogbanan?

Mer om Maxfli kan snart läsas HÄR.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0