Bollförrådet 11, Top Flite

För mig är Top Flite en svunnen tid och nostalgi. I början av mitt golfande var det Pinnacle och Top Flite som gällde. Jag minns de hårda XL-bollarna och de lite större Magna-bollarna. Någon som kommer ihåg Magna? Något, något större än golfbollar brukar vara, för att de skulle vara lättare att träffa (?). Knepigt, men det är så jag minns reklamen sa.

Mycket har hänt de senaste åren med Top Flite. Varumärket såldes till Callaway 2003. Hur Top Flites del på marknaden för golfbollar ser ut vet jag inte med säkerhet, men min bild är att de från att ha varit ett av de ledande märkena förlorande mark under några år. Nu börjar man återhämta sig (dvs Callaway satsar mer på varumärket). Bland de nya bollarna finns bl a Gamer, en tredelsboll som det talats mycket om på amerikanska forum. Det lär vara en mjuk boll med hyfsad spinn till lågt pris.





Top Flite XL 2000, kom i ett flertal olika modeller år 2000. Sedan förnyades bollarna med en ny serie, XL 3000, och nu kommer XL 5000.

Top Flite Aero, var bollen som gick högre och hade lite längre bollflykt. Den gillade jag. Den passade mitt spel. Undrar om det inte var denna boll som jag spelade på då jag presterade en av mina bästa rundor någonsin: 83 på Torshälla GK. Har nog varit i närheten av den scoren några ytterligare gånger, men inte under. I alla fall inte på en par 72-bana.

Top Flite XL, now we are talking "stenkula".

Top Flite Strata, tror jag är en tourboll som inte är alltför gammal. För hur var det, Top Flite sålde tourbollar under namnet Strata och sedan parade man ihop namnen till Top Flite Strata för att därefter ta bort Strata-namnet helt och kalla sina tourbollar för Top Flite Strata? Jag minns inte, men kanske någon annan gör? Och sedan tog man bort tourbollarna helt. Inte så konstigt det. Jag har för mig att det var i samma veva som Callaway köpte varumärket Top Flite och började sälja bollar under eget namn.

För mig finns ett "krux" med Top Flite som är svårt att komma över. Det handlar om varumärket och känslan för det. Det i sin tur hänger ihop med den historia jag har med bollen. Top Flite är för mig historia och svunnen tid, inte drömmar om längre scorer och bättre handicap.

Läs mer om Top Flite och deras bollar HÄR.

Kommentarer
Postat av: Peter Norén

I våras var jag några gånger ute på Bosjöklosters GK i samband med lite klubbfixande. Stod och kollade på tavlan över Hole-In-One, kunde bara konstatera att 9 av 10 HIO var gjord med någon typ av TOP FLITE. Var tvungen att ta upp det hela med Fredrik Persson, Pro på Bosjökloster, han berättade då att hans företrädare hade en stark anknytning till TOP FLITE och därmed fick kunden hålla till godo med just TOP FLITE. Men om man tänker på det 9 av 10 ssom hade gjort HIO använde TOP FLITE, så kanske man förstår att jag aldrig har gjort ett HIO. Dags att byta boll...

2008-12-30 @ 23:40:28
Postat av: Lisa

Tittade in för att önska ett Gott Nytt 2009, låt oss göra det till Golfens år!! Då vi för evigt sätter stopp för allt vad brevlådeklubbar heter!

Det är i alla fall mitt mission för 2009.

Riktigt taggad inför Förbundsmötet i vår.

Passar också på att tacka för ett stort arbete nedlagt på all information om bollar!! Snyggt gjort!

Gott Nytt Golfår 2009!!

2008-12-31 @ 00:58:56
URL: http://livscoach.blogg.se/
Postat av: Golfer

Peter: Så kan man se det... Jag har gjort en HIO, inofficiell, det var med en Precept Lady.

---

Lisa: Tack för att du gillade mitt lilla bollprojekt. God fortsättning.

2009-01-01 @ 23:14:16
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: bombmannen

Jag brukar lägga fram hittebollar så bakomvarande kan ta hand om dom om det är Top Flite. Plockar aldrig upp dom. Det är helt omöjligt att spela på dom. Sen har dom en vidrig logga (den nyare) som stör något våldsamt vid adresseringen.

Det är lite samma sak med Callaways dimplar. Ser lite mysko ut när man skall slå tycker jag. Jag tycker der är viktigt med en så vit och ren från massa tryck som möjligt när man spelar.



God fortsättning på det nya året också!

2009-01-02 @ 12:11:01
Postat av: Golfer

bombmannen: Även jag brukar lägga fram hittebollar som jag vet med mig att jag inte kommer att använda. Håller med om att utseendet, framför allt logotyper och märkning, har betydelse. Kamraten UTE har en glad gubbe på sina bollar. Därför spelar vi på mina bollar när det är foursome som gäller. Jag gillar dock Callaways dimplar. Ger mig någon form av självförtroende. Tack detsamma!

2009-01-02 @ 12:15:01
URL: http://golfers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0