Bollförrådet 10, Titleist

Titleist är världens ledade bollmärke. Just nu lite skakat och omtumlat efter patentstriden med Callaway. En lång och trasslig historia som handlar om att Callaway anklagat Titleist för ett flertal patentintrång. Efter många turer träder domen i laga kraft den 1 januari 2009. Den innebär att Titleist inte får sälja Pro V1 och V1x efter den 1 januari. Sedan domen föll har dock Pro V1 gjorts om och ska i nuvarande utförande inte bryta mot några patent.



2001 kom den första versionen av NXT Tour. Uppdateringarna av bollen skedde 2003, 2005 och 2007. Ovan ses de fyra modellerna med den senaste längst ner till höger. De olika modellerna kan skiljas åt genom markeringen mellan NXT och Tour, med undantag för den senaste versionen av bollen som har samma pil som övriga Titleist-bollar har idag.

NXT Tour var i sin första version en tvådelsboll, medan de två senaste versionen är den en tredelsboll. Fusablend-skalet har hängt med sedan den första versionen.

Eftersom Titleist normalt uppdaterar sina bollar vartannat år och en ny Pro V1-familj är utlovad till mars antar jag att det även kommer en ny NXT Tour till våren.


NXT-tour har varit min "förstaboll" de senaste säsongerna och därför också "referensboll" när jag testat andra bollar. Bollen går långt för mig och den spinner tillräckligt bra, men det har ju inte hindrat mig från att fortsätta sökandet efter en ännu bättre boll för mitt spel.



Från gammal till nytt. På översta raden en samling gamla och nya tourbollar. Längst till vänster en gammal Professional med 90-kompression. Fanns också i en hårdare 100-variant. Därefter den senaste versionen av Pro V1 följd av förra versionerna av Pro V1 och Pro V1x. Pro V1-familjen uppdateras med nya modeller i mars 2009.

Jag minns fortfarande mina första slag på en Pro V1:a. Det var i Spanien på ett par 4:a hål och jag lyckades backa bollen tre meter med en pitchingwedge. Häftigt var det...och har väl aldrig hänt sedan dess, tror jag.

På nedre raden en gammal HP Tour. En riktigt bra boll en gång i tiden. De två sista bollarna PTS Carry och PTS Roll kom i början av säsongen 2008. Carry har "tokstora" dimples för att ge längre bollflykt medan Roll har mindre dimples som ska ge lägre bollflykt och längre rull. Carry är den jag upplever vara mjukast av de båda. Den går dessutom mycket riktigt högt. En bra vår- och höstboll med andra ord. Det finns dock ett litet problem med Carry-modellen tycker jag och det är bollens dimples är så stora att de påverkar puttningen. Ibland upplever jag att bollen inte rullar helt rakt, eller egentligen handlar det om hur bollen träffar puttern. Det känns ibland som om puttern inte har full kontakt med bollen utan träffar lite tunnt eller på kanten av en dimple. På höst- och vårgreener spelar det inte så stor roll, men på fina sommargreener då har det betydelse för då förväntar man sig att bollen rullar dit man styrt den. Roll kan vara bra för dem som vill hålla nere bollbanan. Mig passar den dock inte.



PTS So/Lo, kom 2004 och uppdaterades 2005. En bra lågkompressionsboll anpassad för lite långsammare svingar. Ersattes 2008 av de nämda modellerna Carry och Roll. Intressant att notera är att alla tre PTS-modellerna heter DT i USA.

Läs mer om Titleist och deras bollar HÄR.

Kommentarer
Postat av: alex

Hej,

hade varit kul om du kunde skriva lite om golfresor. Vart hittar man dom? Tips om vart man ska åka?

2008-12-29 @ 11:54:09
URL: http://alst74.blogspot.com
Postat av: Golfer

alex: Tack för kommentar. Kolla på backspin.se för några tips.

2008-12-29 @ 14:21:34
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: Peter Norén

Golfer: Ett imponerande bollförråd! Visst det kan vara lite lurigt att hitta bästa kombinationen av längd, känsla, spinn. Skall verkligen prova Bridgestone som du så gärna rekommenderar, var faktiskt på jakt efter dem under 2008 men kammade noll. Har själv fastnat för Wilson bollarna - tyvärr har de en egenhet att gulna väldigt snabbt och se lite tråkiga ut om man nu får klaga, däremot har de en fantastiks känsla, spinn och längd för min del.

2008-12-29 @ 17:48:26
Postat av: Golfer

Peter: Galet många bollar hittade jag när jag började rota i förrådet. Många dessutom nya. Två avsnitt kvar i följetongen. :-)

Wilson, vilken modell spelar du med? Läst gott om Px3. Har spelat med den för länge sedan men fick ingen vidare längd. Sedan är det ju det där med "dimplesarna"...

2008-12-29 @ 18:00:05
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: Peter Norén

Golfer: Spelat både med PX3 och DX2 - måste erkänna att jag har svårt att känna och se någon skillnad. Jo jag vet att PX3 är 3-dels och DX2 är dels. Men om man skulle ta bort loggan på båda bollarna hade jag inte märkt skillnad. För mig känns båda lika mjuka - jag får möjligtvis lite mer spinn på PX3 jämfört med DX2. Men det är spinn så att det blir över på DX2 för min del. Själv tycker jag att båda bollarna går riktigt långt med drivern, min svinghastighet på drivern senast jag mätte 102 mph.

Jämför man med Titleist PRO V1 - så upplever jag Titleist något hårdare men med lika mycket spinn. Däremot så "äter" wedgarna sönder Titleist betydligt snabbare än Wilson bollarna. Köpte lite Nike Black One på Dormy [REA] som jag skall testa.

2008-12-30 @ 14:40:31
Postat av: Golfer

Peter: Tack. Intressant. Jag svingar bra mycket långsammare än du gör. Dx2 är mjuk och skön men jag får ingen vidare längd med den vilket talar för att jag inte behöver titta närmare på Px3.

2008-12-30 @ 18:03:53
URL: http://golfers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0