Mörker på Solbacka

Idag var det utbytestävling mellan Sörmlandsklubbarna på Solbacka GK. Jag spelade tävlingen även förra året och då gick det ganska bra, men jag tappade på slutet.

Jag slog ut kl 0900 då det fortfarande var kyligt i luften och banan dyngsur av allt regnande och kraftig dagg. Rull var inte att tänka på, vilket försvårar för mig som gärna vill ha rull på mina drivar.


Hål 1, Solbacka GK, minst sagt daggvåt fairway

Öppnade med bogey efter att puttat kort i linjen. På hål två slog jag ett kortare utslag än planerat. Hade drygt 100 meter till green, lite uppför. Normalt en järnnia för mig, men eftersom det är en hal green med avgrund bakom slog jag en pitchingwedge för att inte gå för långt. Bra träff, men landade 1,5 meter kort om green. Flaggan stod kort, så chippen var lite knepig eftersom greenen lutar. Tyckte knappt att jag nuddade bollen, men chippen rann över hela green. Bogey igen.

Hål tre, en bra drive över trädet som "skyddar" fairway. Bollen landade en halvmeter ut i den tjocka och blöta ruffen. Kom inte åt bollen ordentligt utan slog ett för kort andraslag och gick i diket som korsar fairway. Lyckades i alla fall rädda en bogey på detta par 5-hål.

Hål 4, bogey igen. Hål 5, bogey igen. Nu började det kännas lite motigt. Jag spelade hyfsat bra, men puttarna ville helt enkelt inte rulla i. Hål 6 och nu började mörkret lägga sig över Solbacka. Dubbelbogey. Vad som hände därefter vill jag helst glömma, för både på hål 7 och 8 slog jag out of bounds. Fråga mig inte varför, men dumt var det.

Därefter rullade det på med bogeys och någon dubbel. Parchanserna fanns där, men bollen ville helt enkelt inte rulla i. Jag spelade en hel runda utan att göra ett enda par! När hände det senast? Inte den här säsongen i alla fall. Visst gjorde jag misstag och svingade lite illa emellanåt, men inte så dåligt som resultatet antyder.

Nåja, det var ju bara en golfrunda. Kanske var det någon form av golftrötthet eller så var huvudet helt enkelt inte helt med idag.

Kommentarer
Postat av: Cia

Golftrötthet = dåligt fokus = dålig puttning. Och det är då det aldrig blir några par.

Jag treputtade mig igenom de sista nio på Abbekås i går. Höll på att bli tokig! Ofta var förstaputten rätt bra... men sen blev jag osäker på andra och fick inte i de små korta puttarna, för jag slog helt enkelt inte till bollen. Aaargh!

Postat av: Golfer

Cia: Det viktiga är att vi vet att vi kan bättre, eller hur?

2008-08-31 @ 18:55:44
URL: http://golfers.blogg.se/
Postat av: Cia

Ja. Dessutom brukar man glömma misären på banan typ två minuter efter att man gått av... då vill man ju bara ut och spela igen, och är övertygad om att det kommer att gå bättre ;-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0