Välkommen....eller inte

Jag har varit på på kurs i tre dagar. På vägen hem passade jag på att svänga förbi den mycket omskrivna golfbanan Bro Hof Slott. Jag har ju sett en del bilder och läst reportage från banan och förstått att den ska vara något riktigt speciellt. I alla fall med svenska och kanske t o m europeiska mått mätt. Självklart var jag nyfiken på att få se detta underverk i verkligheten.

Det första som möter en besökare, innan man ens nått så långt att man ser bana eller klubbhus, är en skylt där det tydligt framgår att det råder fotoförbud inom hela området.

Alla golfare som väljer att besöka den här banan har förväntningar på att få se något mycket speciellt. Man förväntar sig en upplevelse oavsett om besöket syftar till att spela banan, äta i restaurangen, träna på gymet, besöka shopen eller helt enkelt bara få se banan i verkligheten. Att då mötas av en skylt med fotoförbund är ett riktigt feltänk. För mig signalerade den skylten något helt annan än välkommen. Nog vore det väl bättre att alla besökare får fotografera hur mycket de vill och vad de vill? Bilder som sedan t ex kan publiceras på bloggar eller visas för andra golfare som drömmer om att spela banan, något som i förlängningen kan göra att ännu fler besöker banan. Om det är det man vill. Här kan ju finnas något som jag inte förstår.

Kommentarer
Postat av: Proffsigt

hej, det kan ju vara så att när banan såg ut som en byggarbetsplats ( vilket den fortfarande gör ) föredrog ledningen att deras bilder skulle kablas ut o inte ett antal amatörmässiga bilder. Så småningom tror jag förbudet kommer att försvinna.
Vi pratar om att bygga en image av norra europas bästa bana!

2008-04-03 @ 13:47:49
Postat av: Golfer

Visst, här får man göra en avvägning. När är det dags att tillåta fotografering? Tidigare fick man inte köra ända fram eftersom anläggningen inte hade öppnat. Då var det också ok med fotoförbud, men nu när anläggningen är öppen (även om inte banan öppnat för säsongen) så borde det vara fritt fram. Och vad skulle det i detta läge göra om man fotograferar några jordhögar? Det byggs ju fortfarande. Å andra sidan vem skulle vilja plåta jordhögar när man istället kan plåta ett vackert slott, gröna ytor och vita bunkrar? Dags att plocka bort fotoförbudet. Nu gör det i mina ögon mer skada än nytta.

2008-04-03 @ 16:27:56
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0