Stadiumgolfen 2007

Snart är det dags igen. Golfkamraten och jag har spelat Stadiumgolfen i tre eller är det fyra år i rad. Kul med matchspel, men mindre kul att man inte alltid kan lita på att de som spelar i tävlingen har korrekta handicap. Härom året åkte vi ut i sista omgången före regionfinalen. För oss var det helt uppenbart att en av spelarna i motståndarlaget hade ett handicap som inte motsvarade hans spelnivå. Kändes extra surt att förlora med misstanke om orent spel. Efter den tunga förlusten var i alla fall min tanke att "nu får det vara, detta var sista gången". Sedan gick det en tid och revanschlusten väcktes. Så vi fortsatte vara med. I år ska vi åtminstone ta oss till regionfinalen!

Kommentarer
Postat av: Richard

Kom ihåg att du pratade om din misstanke när ni hade spelat. Inte kul att misstänka fusk. När jag var ung och grön så spelade jag stundtals långt under mitt dåvarande hcp. Känndes lite smått olustigt att med 18 i hcp spela väldigt bra än sitt hcp när man spelade tävlingar. Men tillslut så kom spel och hcp att balanseras..

2007-05-06 @ 20:05:57
Postat av: Cecilia

I fjol spelade jag o maken Scandinavia Golfs tävling, där man kvalar sig vidare till en final o ett par resor till Turkiet stod på spel. Spelformen var bästboll, och vi hade en helt makalös runda. Maken storspelade, och precis på de hålen där han missade lite stack jag upp och plockade treor. Vi kom in på fina 47 poäng, och kände oss mycket nöjda o nästan säkra å att vi skulle gå vidare till final som en av tre.
Ett par till kom in med 47 (och med lägre hcp), ytterligare ett med 48.
Sen, som näst sista boll kommer ett par, en äldre kille o en ung grabb, in. Vad de hade? 56 poäng. Det STANK. De har alltså snittat över tre poäng per hål... Och på grund av dem missade vi finalen. SURT!
Men: Kontentan är att jag tror att de - halvmyglarna - finns på ALLA tävlingar med fint prisbord. Golfhandicapets stora baksida.

Postat av: Golfer

Richard: Med högre hcp kan spelet variera mycket. Ena stunden birdies, andra stunden ut i skogen. Det hör till, på något sätt. Och det är helt ok. I det här fallet hade killen (35-års åldern) ett registrerat hcp på 12. På den nivån varierar det inte licka mycket. Man gör dessutom sällan birdie på birdie på birdie och ännu mer sällan slår man drivar på 280 meter mitt i fairway hål efter hål efter hål. Hmm...jo, jag var och är ganska övertygad om att han inte spelat en enda handicapgrundande rond när han peggade upp för att spela match mot mig och kamraten.

Cecilia: Surt! Dessvärre är det nog som du skriver. De som myglar finns på alla tävlingar. Iblans märks de, ibland inte.

2007-05-06 @ 20:39:09
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0