Vad gör man om man inte golfar?

Under dagens golfrunda frågade sig en av kamraterna i bollen "vad gör man en sådan här dag om man inte spelar golf?" Han syftade som jag uppfattande det på att vädret under förmiddagen inte direkt var något ligga-på-stranden-och sola-väder. Visst kan man ställa sig den frågan. I alla fall nu när det är sommar och semester för många och dagarna inte är sådär riktigt heta med stekande sol. För oss golfare (i alla fall i mina trakter) är det och har inte varit något större fel på vädret den här sommaren, men visst kan man undra vad man skulle göra om man inte golfade. Därför kommer här några idéer, förslag och exempel på vad man kan göra en dag som denna:

Sambon, som idag fick ledigt från caddiesysslan, var hemma för att låta sig intervjuas av TV4 under en och en halv timme. I ljuset av frågan ovan var anledningen till intervjun intressant (i andra ljus också, men det kan man inte läsa om här). Hon blev nämligen intervjuad om saker som hon är bra på och som hon ägnar sin fritid åt. När hon inte går caddie då, såklart.

Kamraten som inte golfar, han bygger en carport. Ett stort projekt när man bygger själv. Lite hjälp har han såklart. Frun håller koll på måtten och dottern ser till att allt går rätt till. Igår kom betongen och grunden gjöts, så idag var arbetet i full gång. Nu ska man snart kunna se att det blir en carport.

Kamraten som inte golfar, hon pysslar med sin sommarstuga. En liten idyllisk stuga i sörmlandsbygden som snart ska säljas och kraften ska istället läggas på den lilla kolonilotten.

Grannarna som nyss flyttat in, dom borrar, sågar och målar.

Grannarna som bott längre, dom påtar i sin jord och ser till att tomten ser välskött ut.

Hade TV4 inte kommit på besök idag och jag "skickats" till golfbanan, då hade vi säkert (kanske) börjat med det sommarprojekt som ser ut att bli ett höstprojekt, nämligen att gå igenom och rensa i våra förråd. Man samlar ju på sig en del vartefter åren går. Gamla golfbollar, golfbagar och golfklubbor, men mycket annat också.

Om man inte spelar golf kan man pyssla med sina chiliplantor, om man har några. Jag träffade häromdagen ett par som för tillfället har 80-talet chiliplantor i sitt växthus. Det tar tid att pyssla med. Ungefär som en golfrunda om dagen.

Sedan kan man läsa böcker. Många som inte hinner läsa när vardagen rullar på får tid till det under sommaren. Jag hade tänkt läsa mycket den här sommaren. Jag har t o m näst intill lovat Camilla Läckberg att jag skulle läsa hennes böcker nu i sommar. Det ser inte ut att bli så, men det kommer ju en höst också. Håll ut Camilla, jag ska läsa.

Har man barn som inte sköter sig själva, då tar barnen mycket tid. Det ska fixas, lekas och passas.

Resa man kan också göra. Vi skulle egentligen ha varit i Alperna just i detta nu, men valde att ställa in den resan för att istället göra en tur söder ut i Sverige innan semestern är slut. ("Måste" ju bara få spela Sand denna sommar.)

Och sedan kan man ju blogga. Och det om precis vad man själv vill. Titta in på www.nyligen.se för att se exempel på vad det skrivs om just i detta nu.

Brist på sysselsättning om man inte spelar golf, det behöver man inte lida av bara fantasin finns där. Och den måste finnas där, för det finns så mycket i livet än bara golf. Om man bara håller på med golf, eller något annat som man är uppslukad av, kan det bli för mycket av det goda. På forumet på golf.se finns just nu en tråd som handlar om just detta. Människor som har golfen som både levebröd och fritidsintresse vittnar om hur lusten och suget helt enkelt kan försvinna. Motivationen försvinner om det blir för mycket av det roliga. Jag tror jag ska ta fast på det. Dagens runda ska jag glömma fort och ägna de kommande dagarna åt helt andra saker än golf. Det är dags för en litet avbrott igen. Vi får se om jag lyckas.

Kommentarer
Postat av: David

Hej igen!
Håller med om att läsning är en utomordentligt bra syssla. Jag har i och för sig inte heller läst Camilla Läckberg, men det är det ju många andra som gör. Däremot kan jag rekommendera Erlend Loes roman (?) "Expedition Shakespeare" som han skriver tillsammans med Petter Amundsen. Det är efter de 100 första sidorna den knasigaste bok jag någonsin läst.

2007-07-25 @ 20:41:28
Postat av: Golfer

David: Tack för tipset.

2007-07-25 @ 21:38:30
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Cecilia

Man kan träna också... ;-)
Mitt boktips, att läsa under vintermånaderna när golfsuget svider som värst: Malcolm Hamer, Dödligt Läge och Farligt Närspel. Ingen högre litteratur, men ganska rolig läsning för den inbitne golfaren.
Vill du läsa något bra så leta efter Tom Egeland (norsk deckarförfattare) eller Jeffrey Deaver.

Postat av: Golfer

Cecilia: Det har du så rätt i så. Vi åkte förbi gymmet häromdagen. Alltid en början. Vi kom överens om att börja träna i höst, dvs när golfsäsongen börjar klinga av.
Tack för boktipsen. Jag sitter just nu på terassen med ond tå i högläge och väntar på posten. Kanske, kanske har Bokus skickat mig Mari Jungstedts nya. Och Pia Nilssons "Varje slag har ett syfte".

2007-07-26 @ 11:55:23
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Kerstin

Mitt bästa boktips är Stig claessons böcker. "Män som hatar kvinnor" är den första i hans serie böcker. Tyvärr dog han ju nyligen så han fick inte uppleva sin debut som erkänd författare. Det är i alla fall mycket läsvärda böcker och spännande därtill.

Postat av: Golfer

Kerstin: Tack för tipset. Jag sneglat åt hans böcker och jag tror t o m vi har någon av dem.

2007-07-26 @ 15:47:06
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Kerstin

Ursäkta, tryckfelsnisse var framme, det är förstås Stieg Larsson som författaren heter.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0