Slå kortare drivar säkert

En av golfkamraterna var häromdagen och tog en lektion. Han fick många kloka tips om hur man ska slå längre, men också om hur man slår kortare. Han fick veta att med halv sving så har du så mycket som 85 procent kvar av hastigheten i din sving.

Låt säga att du normalt slår dina drivar 240 meter. Om du bara svingar med halv sving skulle det innebära att du fortfarande når över 200 meter. Det räcker många gånger ganska långt för medelgolfaren. Dessutom är det betydligt säkrare än att varje gång försöka trycka iväg bollen längre än längst.

Skulle det vara så att du tillhör dem som slår riktigt hiskeligt långt, som t ex han som gav lektionen till min kamrat, så kanske du slår din driver 340 meter med full sving. Med halv sving slår du då nära 290 meter. Svindlande tanke för en medelgolfare som mig.

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Kan säga att det stämmer. Med en halv golfsving kan du slå i princip lika långt. Det hanlar om timing i rörelsen inte hur "lång" själva svingen är. Var tvungen att göra detta större delen av förra sommaren och när jag äntligen kunde göra full sving igen kom jag inte lika långt initialt.....

2007-02-23 @ 09:31:22
Postat av: Golfer

Ann-Sofie: Tack för att du hittat hit. Hur fungerade svingen senare under sommaren när du väl kunde slå full sving igen? Påverkades din längd eller stabilitet i svingen? Slog du längre och rakare med denna fulla svingen än du hade gjort innan du tvingades korta ner den?

2007-02-23 @ 19:35:51
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0