Henrik, nästan lika stor som Ingo

Grattis Henrik! En svensk världsmästare i golf. Smaka på den! Stort är det. I alla fall i golfvärlden. Ja, golfvärlden, inte bara golfsverige. Självklart är det stort för Sverige att kunna stoltsera med en inofficiell  världmästare i matchspel, men det är också stort för världsgolfen. Det behövs vinnare  från flera länder och att en svensk kliver upp på matchspelstronen tror jag välkomnas av många.

Det svenska golfundret har det talats om i många år, men på senare tid har det inte varit alltför gott om riktigt stora svenska framgångar på herrsidan. Senast det begav sig var när Carl Pettersson vann The Memorial. Stort det också, men Henriks vinst är på flera sätt större.

För det första för denna seger upp Henrik Stenson högre på världsrankingen än någon annan svensk varit. En efterlängtad klättring. Det andra är att hans bag bars av världens bästa caddie, även hon svensk. Fanny Sunesson har fått för lite uppmärksamhet för sina insatser på världens golfarenor.

Nu kanske man inte ska höja den här segern alltför högt till skyarna, trots allt, men jag tror att detta absolut inte är den sista framgången för Henrik den här säsongen. Vart det hela leder återstår att se, men visst har han kapacitet att ta en major.

Jag hade tyvärr inte möjlighet att se sändningen på tv igår. Slängde istället ett öga då och då på scoreboarden på www.pga.com. Sedan när det verkligen drog ihop sig upptäckte jag att det fanns direktsänd webbradio att lyssna på. Hörde de sista två hålen och själva avgörandet. Kanske var det för att jag var trött, men jag fick en liten förnimmelse av hur det var för dem som satt och stirrade på sina radioapparater och hörde Ingo Johansson bli världsmästare när han slog ut Floyd Pattersson den 26 juni 1959. Det måste ha varit stort och något liknande lär vi aldrig få uppleva i Sverige.

Tänk vad snabbt utvecklingen gått. 48 år efter att Ingos seger kunde höras i radioapparater över hela världen sitter vi idag och lyssnar på en hackig direktsändning över något som kallas Internet. Om ytterligare 48 år kanske idrottsframgångar som denna kan ses på en skärm i svenska hem utan att man behöver skaffa box, programkort, baspaket, tilläggspaket, golfpaket och allt vad det heter. Tanken känns idag lika utopisk som den måste ha känts då. För 48 år sedan.

Kommentarer
Postat av: Jöran

Skaffa Viasat

2007-02-27 @ 15:31:25
Postat av: Golfer

Jöran: Jag väntar till dess dom tappat sina kunder och annan operatör tagit över golfen. Tills dess kanske du kan spela in till mig? :-)

2007-02-27 @ 16:10:03
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Matte

Du hade rätt om Ernie Els....
http://www.golfdigest.co.za/stories/df_ELS_JOINS_CALLAWAY780.php

2007-02-27 @ 17:08:15
Postat av: virvla

jag tyckte henrik fick för lite uppmärksamhet, alla var mer intresserade av vilka längdåkare som trillade den här gången

2007-02-27 @ 18:48:49
URL: http://virvla.se
Postat av: Golfer

Matte: Tack. Fångat upp det i ett inlägg.

2007-02-27 @ 21:11:38
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Golfer

Virvla: Jag håller med dig. Dessutom var det någon nyhetskanal som i sin rapportering av framgången mer ahde fokuserat på prischecken än på titeln. Det gör i alla fall mig trött.

2007-02-27 @ 21:13:40
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0