En pärla på banan

En pärla på banan

Inför förra säsongen kom Callaway med sin första s k damboll; Hx Pearl. Det är en boll med lite lägre kompression (70) och med ett skal som av någon anledning är lite svagt glittrigt. Enligt Callaway är anledningen till glittret att bollen ska synas bättre på fairway. Tänk vad dom hittar på... Om det vore så att ett glittrigt skal skulle göra det lättare att hitta bollen på fairway, då skulle säkert alla bollar ha glittriga skal. Nej, jag tror helt enkelt det är så att någon "tänkt ut" att en damboll måste designas på ett speciellt sätt för att attrahera kvinnor. Det tror jag inte på.

Jag tror de s k dambollarna kommer att försvinna från marknaden. I alla fall borde dom göra det. Jag är nämligen övertygad om att många manliga spelare skulle ha glädje och nytta av att spela på det som idag kallas dambollar. För vad är en damboll egentligen? Ja bortsett från glitter eller rosa skal och förpackningingar i "tjejfärger" så är en s k damboll en lågkompressionsboll. En del väger också aningen, aningen mindre än "herrbollar". Lågkompressionsbollar passar spelare med "lite lägre" svinghastighet. Det kan betyda under 75-80 mph, dvs svinghastigheten som många herrmedelgolfare har. Vad är det som säger att damgolfare svingar långsammare än kvinnor? En del, ja säkert, men långt i från alla. Nu kan lågkompressionsbollar även spelas av dem som har högre svinghastighet än de här angivna 75-80 mph, men kommer man över 100 mph...då bör man välja en annan typ av boll.

Tänk om bollfabrikanter. Bort med glittret och lyft fram nyttan med lågkompressionsbollarna istället. De är mjukare att spela på om man inte slår så hårt på bollen. Dom ger ökad längd för dem med lägre svinghastiget och dom är bra att spela på när det är kallt.

Vad jag spelar för boll? Hx Pearl såklart. Jag har vant mig vid glittret... Det enda negativa jag egentligen kan säga om Hx Pearl är att skalet är lite hårt, framför allt när man puttar. Testade därför en för mig ny boll under resan till Portugal. Mer om den bollen i kommande inlägg.

Är du medelgolfare, kvinna som man, testa Hx Pearl. Det är en pärla på banan.

Kommentarer
Postat av: David

Såg i ett av dina tidigare inlägg att Bridgestones B-330S har en kompression på 75. Det får ju nästan räknas som en lågkompressionsboll! Med tanke på att den då ligger nära Pearl, och dessutom har urethanskal och är en sk tourboll, så kan den också vara värd att testa. Om man vill lägga en femhundring/dussin förstås.

2007-02-08 @ 17:04:00
Postat av: Golfer

B330-S ligger nära Pearl i kompression, det har du rätt i. Jag har bara testat B330-S inomhus med järn. Vad jag minns så upplevde jag en skillnad i kompressionen. Pearl ÄR mjukare. Men sedan är det det där med urethanskalet...det är att föredra framför surlyn eller ionomer.
B330-S är dyr...men det finns alternativ...skriver strax om ett bra och starkt alternativ till de nämnda båda....

2007-02-08 @ 20:04:26
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0