Skaften blir längre

Idag hos klubbmakaren kom vi att prata om längden på driverskaft. Standardläng på ett driverskaft är 45 tum. Ping G10-drivern som jag testade har ett något längre skaft, nämligen 45,75 tum. Och här kan man se en trend. Det är inte bara Ping som sätter i skaft som är längre än standard i sin drivers. Även Callaway FT-i har ett skaft som är 45,75 tum. Wilsons nya driver Spine har ett ännu längre skaft. Så långt som 46,5 tum. En och en halv tum längre än standard. Det motsvarar 3,81 centimeter. Och det är mycket.

Ser man till proffsen är det få som spelar med skaft som är längre än standard och många klubbmakare rekommendera snarare kortare skaft än längre. Ett långt skaft ger möjligtvis något högre svinghastighet, men gör det samtidigt svårare att få rena träffar.

Varför gör då de stora klubbtillverkarna på detta sätt? Jo, för att helt enkelt göra att klubborna går längre. Inte mätt i genomsnitt utan mätt efter längsta drive. För det är ju så vi medelgolfare mäter våra drives. Vi mäter maxlängd när vi talar om hur långt vi slår och sällan eller aldrig medellängd.

Hur ska man välja då, kan man undra. Just den frågan fick en representant från skafttillverkaren UST i en podsändning från Edwin Watts, som jag lyssnade på under resan hem från jobbet idag. Svaret han gav var att man ska välja det mjukaste, längsta och lättaste skaftet man kan kontrollera.

Det var väl ett bra svar, eller inte alls egentligen. För vad är det han säger?

Jo, han säger precis som alla andra i golfbranschen idag som rekommenderar att klubbor och bollar ska anpassas till spelaren. Det är bara i samband med en ?customfitting? man kan klara ut vad det där med ?kan kontrollera? betyder. Om man är en medelgolfare som värderar enstaka långa drives högre än hyfsat långa hela tiden så väljer man nog skaft som är längre än standard. Annars är det bättre att välja åt andra hållet, dvs kortare än standard. Det är också vad min klubbmakare rekommenderade mig.

Kommentarer
Postat av: Peter

Det är väl klart att man väljer att slå var tionde drive 250 meter och dom andra nio i skogen :). När ska folk fatta att kontroll är det viktigaste inom golfen?
Personligen så har jag så haft drivern i förrådet hela sommaren och använt spoon/j4 som utslagsklubba vilket ledde till säkrare spel.

2007-12-18 @ 09:31:42
Postat av: Golfer

Peter: Inte så lätt alla gånger att vara klok och logisk där ute på banan. Det är ju roligare att plocka drivern ur bagen och kliva upp på tee än att plocka ut spoonen. Känns på något sätt bättre. Det är dessutom mer okej att missa med drivern (det gör ju alla!) än att missa med en spoon.

Mycket psykologi i detta. Att ställa tillbaka drivern i bagen efter ett missat utslag är inte kul. Å andra sidan är det inte kul att ställa tillbaka spoonen heller. Inte ens efter en fairwayträff. Då tänker i alla fall jag "med den bollträffen borde jag ha slagit drive och vunnit många meter".
Stark att låta drivern stå hemma.

2007-12-18 @ 10:19:19
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Scoreman

Är nybörjare och skulle givetvis ge mig på drivern på vilket hål som helst i början (utom par treorna då). Mer i slutet av säsongen testade jag att köra med lite hybrider (äger ingen spoon) och på de flesta par 4:orna så är det bästa valet.

Men det känns ändå någonstans som att fläska på med drivern, få en kanonträff och se bolluslingen sticka iväg, ibland upp mot 275 meter, är en mäktig känsla - och mäktiga känslor är vad golfen handlar om för mig. Adrenalinet.

Så jag tänker aldrig ställa undan drivern, men det gäller att lyssna på rätt gubbe på axeln, inte alltid han som drivehetsar.

2007-12-18 @ 12:25:18
Postat av: Niklas

Tillverkarna gör ju mer "lättspelade" drivers nu än tidigare och därmed kommer man väl undan med att förlänga skaftet för att få ut en högre svinghastighet. Men när jag testade ut en FT-i så slog jag längre med ett 45" skaft än std 45,75". Allt handlar ju inte om svinghastigheten. Tempot är viktigare.

2007-12-18 @ 13:38:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0