Ratt eller motor?

Ofta tycker jag man hör om skaftets stora betydelse för hur en klubba beter sig. Lika ofta nämns skaftet som klubbans motor. Jag har också hört "förstå-sig-påare" tala om att förhållandet mellan klubbhuvud och skaft i en driver är 80-20. Skaftet har då 80 procents påverkan på hur en driver fungerar för en spelare och klubbhuvudet 20 procent.

Rätt eller fel, jag vet inte. Kanske har synen på skaftens betydelse förändrats över tiden vartefter tekniken i klubbhuvudena utvecklats. Eller så beror det helt enkelt på vem man lyssnar.

Igår hörde jag i alla fall något jag aldrig hört tidigare. En av cheferna på ett av de större företagen som tillverkar golfklubbor talade om skaftet som klubbans ratt, snarare än motor. Det är klart att han talade i egen sak, men samtidigt kan han väl inte gå ut och säga så om det är "åt pepparn galet", eller?

Kommentarer
Postat av: Niklas

Jag vet inte heller vad som är rätt men jag tänker så här: Skaftet kan ha noll betydelse. Jag såg en trickshot kille som slog med alla möjliga skaft/saker (bland annat ett rep) och han slog lika långt, och det var väldigt långt oavsett om det var ett gummiskaft, ett bra skaft på 75"(!)eller ett std skaft. Så det spelar ingen roll. För honom. Men det gäller ju då att anpassa sin sving till det skaftet man har. Och det är ju bra mycket lättare, för oss vanliga golfare, att anpassa skaftet efter ens sving och där är skaftet väldigt viktigt. Som du ser kan man ju vrida och vända till tillverkarens fördel oavsett vad som är rätt eller fel. Men jag tror att de tillverkare som inte är så bra/inte satsar på just custom fitting vinklar det mot att skaftet inte har så stor betydelse medan de tillverkare som gör mycket business på custom fitting vinklar det till att det är väldigt viktigt att hitta just rätt skaft för dig. Detta blir nog lite rörigt men så går tankarna i min skalle.

Jag gillar uttrycket "klubbans ratt". Jag tror han har ganska rätt i det.

2007-12-19 @ 10:36:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0