Högt och lågt

Man lär sig något nytt varje dag. Många dimples på en boll ger låg bollbana. Få dimples ger hög. Sagt av en representant från Nike som jag lyssnade till i veckan. Då är det säkert så också, men det är nog inte hela sanningen. En golfboll är nog mer komplicerad än så, tror jag.

När jag letade efter exempel var det för det första svårt att hitta exempel eftersom inte alla tillverkare skriver ut antal dimples. För det andra tyckte jag skillnaderna var små mellan låg och hög, men undantaget Srixon Distance. Det intressanta var att alla Srixons bollar beskrivs ha en hög bollbana. Även Distance.

Nåväl, något ligger det väl i detta i alla fall. Någon "där ute" kanske vet mer och kan bidra?

Några exempel:

Nike Karma; 312 dimples
Srixon AD 333; 333 dimples
Srixon Z-URC; 330 dimples

TaylorMade Tour Prefered Red; 360 dimples
Nike One Platinum; 378 dimples
Nike One Black; 336 dimples
Srixon Distance; 432 dimples


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0