Allas rätt att vara med

I morgon ska jag spela golftävlingen Pride Masters, ett arrangemang i samarbete mellan Scandinavian Masters och Stockholm Pride. Ingen konstigt med det. Det är ju bara en av flera tävlingar under den här säsongen för mig. Men det finns en skillnad jämfört med de andra tävlingarna. Tävlingen har koppling till Pride. Därmed handlar den här tävlingen inte bara om golf, den handlar om sexuell läggning också. I alla fall om man ser till de reaktioner jag fått när jag i olika sammanhang berättat att jag ska spela. Flera har reagerat genom att skratta lite osäkert och säga något i stil med "var försiktig" eller "att du vågar". När jag nämnde om min anmälan till tävlingen på ett forum om golf skrevs kommentarer som andades fördomar och viss homofobi. Någon tyckte också att det var modigt att jag "trädde fram". Vaddå trädde fram? Vem som helst fick vara med, så varför var det så märkvärdigt att berätta att jag anmält mig? Jo, självklart handlar det om fördomar kryddat med homofobi. En tävling arrangerad av Stockholm Pride kopplar såklart till sexuell läggning även om arrangörerna, precis som i vilken tävling som helst, inte bryr sig om vad man gör med vem utanför banan. Det är inte det tävlingen handlar om.

För mig handlade min anmälan till tävlingen från början om tre saker, nu bara om två. När jag anmälde mig fick jag uppfattningen att tävlingen skulle gå på samma bana som Scandinavian Masters spelas (om än från framflyttad tee). Det visade sig vara fel. Tävlingen spelas visserligen på Arlandastad, men inte på masters-banan.

Återstår två saker. Första pris i tävlingen är en plats i Pro-am:en inför Scandinavian Masters. Den platsen vill jag gärna ta chansen att vinna. Sist, men inte minst handlar det för mig om att visa att jag accepterar och respekterar människor oavsett sexuell läggning.

I mina ögon är ett av syftena med Stockholm Pride att sticka hål på fördomar och att öka acceptansen i samhället för homo-, bi- och transexuella. Bästa sättet för alla heterosexuella att visa att man respekterar dem med annan sexuell läggning än sin egen är att visa att man bryr sig. Att tyst acceptera är bra, men att i praktisk handling visa på alla människors lika värde är bättre. Ett sätt att göra det på är att vara med i Pride Masters.

Egentligen tycker jag att det är lite sorgligt att det behövs en pridefestival. Den handlar i grund och botten mycket om att sticka hål på fördomar och att sätta fokus på hbt-frågor samt i hög utsträckning vara ett andningshål och en mötesplats för alla de i vårt samhälle som inte vågar berätta att de är kär i någon av samma kön. Visst är det sorgligt. Tänk att inte våga visa eller prata om vem man älskar utan att riskera att mötas av fördomar och ibland även av våld.

Det finns dock en sak som jag är lite tveksam till när det gäller festivalen och det är lördagens karnevalståg. Jag har förståelse för att det är en festlig höjdpunkt under festivalen och att man klär ut sig som brukligt är i samband med karnevalståg. Samtidigt är jag rädd att tåget i stor utsträckning förstärker en del fördomar i samhället om homosexuella. Men jag kan trots allt köpa det eftersom karnevalen kan ses just som en höjdpunkt på festivalen och att den trots en del extrema utstyrslar som brukar förekomma bidrar till att sätta fokus på hbt-frågorna.

Under morgondagens tävling hoppas jag slippa jippobetonade inslag av karnevalskaraktär och att det istället blir en seriös golftävling som manifesterar att alla är välkomna inom idrotten oavsett hudfärg, etnicitet, religion och sexuell läggning.




Relaterade länkar:
Allas rätt att vara med
Riksidrottsförbundet på Pride
Golf.se
Stockholm Pride

Kommentarer
Postat av: Richard

Hopas som du att et inte ska bli en fjantig och oseriös tävling. Blir det så förlorar både deltagande och gay-rörelsen i stort på detta. Önskar dig lycka till och ser fram mot en rapport från din förhoppningsvis framgångsrika tävling. (Svingar du som i sluten på Sand så blir du inte lätt att tas med)

2007-08-01 @ 22:34:42
Postat av: Golfer

Richard: Hoppas på en bra dag i morgon. "Bara" att svinga lugnt, mjukt och fint.

2007-08-01 @ 22:49:49
URL: http://golfers.blogg.se
Postat av: Anders Wallner

Lycka till i Pride Masters! Det vore jättekul om du gick med i paraden på lördag också, med golfklädsel och allt... :)

2007-08-02 @ 00:02:25
URL: http://andwal.blogspot.com
Postat av: Virvla

Lycka till!! Hoppas du vinner den där platsen ;)
ps. välj kläder med omsorg imorgon!! du kommer ju ha ögonen på dig iom det att du tar klivet ut ur garderoben! *asg*

2007-08-02 @ 01:16:30
URL: http://virvla.se
Postat av: Dan

Bra skrivet inlägg. Hoppas det går bra i tävlingen, Vore inte så dumt om du lyckades knipa en plats..lycka till!

2007-08-02 @ 09:15:52
Postat av: Jöran

Bra gjort, vi borde vara flera som anmäler oss.

2007-08-02 @ 12:11:09
Postat av: Kerstin

Jag håller tummarna för dig och hoppas att allt går bra.

Postat av: Golfer

Tack Anders, Virvla, Dan, Jöran och Kerstin. Resultatet kunde blivit bättre, men känner mig nöjd ändå. Vinna är inte alltid huvudsaken, delta kan vara gott nog.

2007-08-03 @ 00:09:11
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0