Minnet är kort och selektivt

Vi har selektivt minne vi människor. Omedvetet väljer vi bort saker som vi inte är intresserade av eller helt enkelt inte vill se. Just nu är vi upptagna av vårens antågande. En del tror att det är växthuseffekten som gör att vi de senaste veckorna har haft några varma dagar. Jag tror det inte. Visst kan det vara så att växthuseffekten påverkat att vi har en varm och tidig vår, men samtidigt har vi haft varma och tidiga vårar i vårt land tidigare. Måhända har denna vår bjudit på några extra varma dagar, det räcker dock inte för att konstatera att det är en växthuseffekt. Den finns där, men jag tror snarare att växthuseffekten smyger sig på istället för att bjuda på avsehärt högre temperaturer helt plötsligt. Just nu diskuteras klimatförändringarna ofta och mycket, det påverkar såklart vår uppfattning om vad den tidiga våren beror på.

Jag bläddrar lite i min tioårskalender. Är nu inne på år tre av skrivande i den. Där finns att läsa följande noterat den 1 april:
2005/ Soligt, 11 grader varmt. "Värmen och våren är här, men det är fortfarande snö på tomten".
2006/ Soligt, 3 grader varmt. "Snöhögen framför huset har sjunkit avsevärt. Fortfarande 20 cm snö på baksidan av huset. Vackert väder, men kyligt. Slog golfbollar ute."


I år skulle jag gissa att det kommer att stå något i stil med det jag skrev 2005, men med tillägget att första 18-hålsrundan spelats.

Det vi glömmer så lätt är hur det varit förr om åren. Jag bläddrar vidare i kalendern och ser att vi den 2 april 2005 hade 14 grader och den 3 april hade 15 grader. Inte pratade någon om växthuseffekt då? Eller gjorde gjorde man det? Vi glömmer så lätt.

Sagt med detta är att vi absolut inte ska skjuta tankarna om växthuseffekten åt sidan. Jag har sett Al Gores film. Skrämmande, viktig och mycket bra. Se den ni som inte sett den. Vi behöver alla göra vad vi kan för att minska påverkan på vår natur och miljö. Det engagemanget kan absolut kombineras med glädje över att vi just i år får möta våren tidigt och att  banorna bjuder till spel tidigare än vi i minnet känner oss vana vid.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0