Klubbval om man har runt hcp 10

Idag fick jag frågan vad jag rekommenderar för klubbval till en spelare som har hcp runt 10. Nu var det inte spelaren själv som frågade utan hans fru, som är en kamrat till mig. Visserligen vet jag att hon är djupt involverad i hans val av golfklubb och antal rundor per år, men jag tror att detta inlägg mer kommunicerar till hennes man och andra golfare med som har ett hcp mellan 8 och 12. Ungefär. Detta med klubbval är så individuellt.

Generellt kan man väl säga att det finns väldigt många alternativ just nu för just denna hcp-grupp. Ja egentligen för golfare på alla nivåer. Inga klubbor av kända märken kan sägas vara dåliga utan det handlar mycket att välja klubbor som passar öga, sving och plånbok. Med sving menar jag då både hur väl man träffar bollen samt känslan och upplevelsen av bollträffen.

Så här ser min rekommendation ut om man ska välja bland de etablerade märkena i golfshopen:

Förstahandsval

Ping G5/i5
En kombination av den förlåtande G5 med ganska stor offset och bred sula och den något mindre i5 med mindre offset. Ping ger möjligheten att välja vilka klubbor man vill ha både till antal och modell. En klar fördel, tycker jag. Hur setet skulle sättas ihop är helt individuellt, men skulle jag välja skulle jag ha j4-7 i G5 och j8-PW i i5. De spelare som ligger under 10 kanske skulle föredra att ha j7-PW i i5.
Läs mer här.
7.295 kr med stålskaft.

Alternativa val

Cleveland CG4 Tour
Snygg klubba med mjuk känsla. Progressiv offset. Kan man leva med ett större huvud och söker en något mer förlåtande klubba finns även en "vanlig" variant, dvs Cleveland CG4 utan tour. Jag tycker dock att de kortare järnen blir lite väl stora. Därför blir mitt val tour-varianten.
Läs mer här.
6.495 kr med stålskaft

Callaway X-20
En design som vidareutvecklats under många år och som är mycket lättspelad. Om man inte upplever att topplinjen är för bred skulle jag rekommendera X-20. Om man vill ha något mindre offset och mindre klubbhuvud är det tour-varianten som gäller. Mitt val blir X-20 utan tour.
Läs mer här.
6.495 kr med stålskaft

Mizuno MX-25
Smidd mycket snygg klubba. Har en s k "pocket cavity" som gör att de långa järnen mer lättspelade och ger mer känsla i de kortare. Det går numera också att kombinera olika Mizunomodeller om man går till en klubbmakare som har Mizuno i sitt sortiment. Det betyder att man t ex kan ha MP-60 i de korta järnen och välja MX-25 i de långa. Mitt val faller dock på alla klubbor i modellen MX-25.
Läs mer här.
6.495 kr med stålskaft


Vilken klubba man än väljer ska man se till att få klubban anpassad efter den egna svingen när det gäller skaftval, grepp och lie. Detta talar mot att köpa begagnat om det inte är en modell på vilken lie går att justera och skaftet är det rätta. Grepp går ju alltid att byta.


Vill man skräddarsy hela sitt set hos en klubbmakare är mina rekommendationer följande:

Första handsval

KZG PC III
En snygg, stilren klubba med progressiv offset.
Läs mer här.

Andra handsval

Alpha RX-2
Också en snygg, stilren klubba med progressiv offset, men mindre offset än KZG PC III.
Läs mer här.


Självklart finns det billigare alternativ än de som anges ovan. Om 6.000 kr är budgeten skulle jag i första hand rekommendera att man tittar på de järn som Cobra och Srixon har att erbjuda.

Avslutningsvis: prova före köp. Klubborna ska kännas bra i handen, i svingen och för ögat.

En sista sak. Wedgar. De är värda ett eget inlägg, men de måste väljas så att de stämmer i loft med de järn man bestämmer sig för.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Det är konstigt det där med klubbor o känslan av dem. När jag skulle köpa nytt järnset tror jag att jag provade mig igenom varenda märke som fanns på Golf USA. Mycket kändes okej... jag var på väg att satsa på Wilson när jag fick en järnsexa av Callaway X18 i händerna. Oh, shit... det var rätt klubba från start. Jag vet fortfarande inte varför, om det var ljudet i bollträffen, känslan i slaget eller vad det var... men det var klubborna jag bara skulle ha.
Och numera har.
Svindyra klubbor dessutom - men i de lägena är man inte priskänslig alls. Det ska liksom bara vara rätt...

2007-04-03 @ 23:37:58
Postat av: Golfer

Cecilia: Precis. Så är det. När man hittat rätt vet man det och mycket handlar om känsla. Du nämnde något jag inte tog upp nämligen ljudet. Också viktigt. Visst kan det bli dyrt, men jag tror man har roligare om man har klubbor man trivs med och känner förtroende för.

2007-04-04 @ 07:35:49
URL: http://golfers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0